Annonce

Annonce

Så skal der ryddes op!


14. juli 2022


Jeg får jævnligt spørgsmål i brev​kassen omkring oprydning - hvornår kan vi lære vores børn at rydde op? Og hvordan lærer de det? Det skal denne artikel derfor handle om, for vi kender det alle sammen - det flyder med legetøj overalt - på gulvet, i sengen, på børneværelset, i stuen, i køkkenet.. Og det generer tilsyneladende ikke vores barn, men det generer os … og hvad gør man så? Og skal vi overhovedet gøre noget?



Have lov til at lege



Børn skal have lov til at lege. Leg udvikler deres kreative evner, og leg hjælper barnet med at bearbejde nogle af de oplevelser, barnet har i sin hverdag. Leg sammen med andre er også vigtigt i forhold til at lære sociale spilleregler, f.eks. lære at dele, lære at låne, lære at passe på de ting, som andre holder særlig meget af.



Det er vigtigt, at børn får lov til at fortsætte den leg, som de er i gang med. Mange børn vil, fra 3 års alderen og opefter, ofte lege længerevarende lege, hvor de opbygger lego-byer, togbaner, leger købmand, hvor alle varer sættes på hylder, bygger dukkehjem osv. og det er vigtigt at respektere barnets ”lege-univers”. En sådan leg tager for det første rigtig lang tid at lave og bygge op, og samtidig er det ofte en leg, der hele tiden udvikler sig. Det er en historie, der skabes, og handlingen kan fortsætte over flere dage. Det er rigtig vigtigt, at vi ikke afbryder en sådan leg, men lader barnet eller børnene lege – også selvom det roder.



Når legen så bliver passiv og tingene bare står eller ligger tilfældigt placeret rundt omkring, når interessen ikke længere er til stede og barnet er videre med et andet projekt, så er det tid til at rydde op.



Vuggestuebarnet



De fleste børn vil, fra de er omkring 1½ år, kunne begynde at få en fornemmelse for oprydning. Det, at barnet begynder at gå omkring, betyder, at barnet får mere rumfornemmelse, verden opleves mere tredimentionelt. Samtidig synes de fleste børn i den alder også, at det er sjovt at putte ting i kasser og vende dem på hovedet og tømme dem igen. Og det er en ”leg”, som kan være en idé netop at udnytte, når det handler om oprydning. For i 1 ½ - 3 års alderen skal oprydning netop ofte ses som en leg, og det barnet især nyder er samværet med den voksne, når der skal ryddes op.



Sortere og guide



Det handler helt praktisk om, at ting skal sorteres i store kasser. Og det kan være en rigtig god idé, at hver kasse skal indeholde bestemte ting. Sæt billeder på kasserne, der viser, hvad hver kasse skal indeholde, så kan børn, der ikke kan læse, også være med. Lav f.eks. en kasse til biler, en kasse til tog og togbaner og en kasse til dukker. Du kan ikke forvente, at barnet kan skelne og finsortere – dukker og dukketøj vil ofte komme i samme kasse, og det er helt okay, det vigtigste er forståelsen for, at tingene skal i kasser. 



Hjælp dit barn ved selv at deltage og guide dit barn undervejs ”kan du tage bolden og putte den dér”, pege og bede dit barnet gøre det, du gerne vil have. Barnet vil gerne hjælpe, men skal guides og vises hvordan. 



Hvis dit barn vender kassen på hovedet og lader alt legetøjet falde ud, så se det ikke som uartighed, men derimod udtryk for, at barnet er optaget af verden, barnet udforsker og afprøver for at lære. Så må tingene tilbage i kassen igen og barnet guides til, hvor kassen står, når den er fyldt, og at en ny kasse skal fyldes.



Vælg kasser af en vis størrelse og af god holdbarhed, så dit barn kan vælte dem, hvis lysten er til det.



Børnehavebarnet



Børn i denne alder (3-6 år) vil ofte stadig have svært ved at finsortere, og de vil også stadig have stor glæde af billeder på kasserne. Tingene kan dog ofte sorteres en lille smule mere op, så dukketøj og dukker nu placeres i hver sin kasse, ligesom mindre ting puttes i mindre kasser og større ting i store kasser. Du kan dog ikke forvente, at barnet kan skelne mellem legoklodser og legomænd eller dukketøj og dukkesko – tilbehør og mindre stykker legetøj kommes stadig i samme kasse. 



Gå stadig med barnet ind på værelset for at guide barnet, når det er nødvendigt. De fleste børnehavebørn kan godt hjælpes i gang og fortsætte lidt på egen hånd, hvor du f.eks. siger ”hvis du putter alle dukkerne i kassen, så tager jeg dukketøjet”, ligesom du også vil kunne gå til og fra, - hjælpe barnet i gang, gennemgå hvad der skal gøres nu og så vende tilbage lidt efter, guide videre og gå kortvarigt ...


Annonce

... igen. Det er også rigtig dejligt for barnet at mærke, at du har tiltro til, at barnet mestrer dette selv. 



Oprydning fremmer legelyst



Vær opmærksom på at især børn i børnehavealderen hurtigt lader legelysten tage over, når der ryddes op. Når de ser et stykke legetøj, som de ikke har set længe, så er lysten til at lege med det stor, og de glemmer derfor, at de egentlig er i gang med oprydning. 



Og faktisk så fremmer oprydning ofte legelyst, for når tingene sorteres, kommes i kasser og sættes på plads, så bliver legetøjet overskueligt, og det fremmer barnets lyst til at lege, det gør barnet kreativt. Et rodet og uoverskueligt værelse giver derimod ofte passive børn uden særlig meget initiativ ”jeg keeeder mig!”, fordi barnet ikke kan overskue legetøjet, når det ligger spredt ud over gulvet.



Derfor er det også en rigtig god idé nogle gange at sætte kasserne lidt væk, så barnet en gang imellem får en ny legetøjskasse hevet frem, det kan være sjovt at lege med noget af det legetøj, som man ikke har leget med i et stykke tid.



Skolebarnet



Når børn bliver omkring 6 år, så begynder man at kunne forvente lidt mere af dem i forhold til oprydning. Børn vil i den alder have mere overblik og vil have en større evne til at sortere, ligesom de vil have fornemmelse for det at rydde op, - at oprydning er en opgave, der har en begyndelse og en slutning. De fleste børn vil i den alder ikke kunne overskue en besked som ”gå ind på dit værelse og ryd op”, men de vil stadig have brug for, at vi sætter dem i gang og præciserer, hvad det er, de skal gøre og i hvilken rækkefølge. ”Hvis du starter med at fjerne tingene fra sengen, så kan vi få redt din seng”, ”når du har sat bilerne på plads, så kald på mig, så ser vi, hvad der så mangler” osv.



Børn vil i den alder begynde at kunne finsortere lidt mere, og mange vil nyde at ”gøre værelset fint eller sejt”. De kan have glæde af små æsker, hylder, skrin osv. hvori de gemmer deres ”skatte”. Store skuffer og kasser er dog stadig rigtig gode til deres biler, bamser, dukker osv., som børn i den alder naturligt stadig holder rigtig meget af at lege med.



Motivering



Oprydning motiveres i den alder ofte af at synes om sit værelse. Barnet skal føle, at værelset er rart, pænt og hyggeligt. Det betyder ofte meget for børn i den alder at have legekammerater med hjem, og det betyder meget for dem, at de kan være på værelset og have det rart der. 



Det kan være tid til at sortere i legetøj på den måde, at det legetøj, som barnet ikke længere leger med, sælges eller gives væk. Nogle steder afholdes ”børneloppemarkeder”, hvor børn kan sælge deres legetøj og det at rydde op og sortere, mod at få solgt de gamle ting eller give dem til et godt formål, kan også motivere. 



Nogle familier har oprydning på dagsordnen, som en af de pligter barnet har. Det er på lige fod med at skulle hjælpe til med at dække bord, lave lektier, gå ud med skraldeposen osv. Nogle har glæde af at bruge belønning, det kan være lommepenge, eller det kan være at barnet får stjerner, krydser eller andet, og når der er samlet tilstrækkeligt, så udløser det en tur i biografen eller lignende. 



Rydde op sammen med sin legekammerat



Det er en rigtig god idé at aftale med andre forældre og børn, at de rydder op, når de leger hos hinanden. Det er rigtig dejligt at lege, det er rigtig dejligt at have gæster, men inden man går fra hinanden, så hjælper man hinanden med at rydde op. 



Som forældre kan du sagtens 20-30 minutter før du ved, at dit barns legekammerat bliver hentet sige ”du bliver hentet om lidt, så nu skal I gå i gang med at rydde op”. Det er aldrig rart at være den der står med oprydningen alene efter en god leg, og det gør, at den ellers så hyggelige dag, risikerer at afsluttes med gråd og en masse konflikter. 



At man som venner hjælper hinanden med at rydde op sender nogle gode signaler til hinanden. Samtidig giver det også dit barnet en bevidsthed, når legekammerater spørger ”hvor skal den hen?”, og dit barn kan svare ”i kassen med bilerne” eller lignende. Og samtidig lærer begge børn, at det er helt naturligt og også forventeligt, at man rydder op. Det er en regel, der gælder både hos os og hos de andre, når vi leger der.



Rigtig god fornøjelse med oprydningen :)



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor


Annonce