Forleden skrev en mor til mig, fordi hun var bekymret for sin søn, der var glad for at lege med kjoler og klæde sig ud som pige. Næsten samtidig kom en undersøgelse lavet af TNS Gallup for Berlingske, som viser, at hver 3. forældre er bange for, at deres drenge kan blive kønsforvirrede og i sidste ende homoseksuelle, hvis de f.eks. går med kjole. På forsiden af Berlingske var der i går et billede af Herbert på 3 år, som er glad for at lege med kjoler, og jeg mødte Herbert i går aftes i Aftenshowet på DR1. En sød 3 årig dreng, der med sin blå kasket kaldte sig "Emil fra Lønneberg" - for Herbert leger, og han har mange roller i sin leg ...
Rollelege
Børn elsker at lege og noget af det, som især børn fra 3 års alderen begynder at bruge rigtig meget tid på, er rollelege. I denne leg ligger en historie, og barnet påtager sig naturligt en rolle for at lege historien eller fortællingen. Legen handler om et bestemt emne, det kan være, at barnet leger læge - hvor rollerne så skifter mellem at man er læge, patient, barn eller voksen. Rollelege kan også være fantasilege, hvor barnet leger prinsesse, ridder, drage eller ligennde. Alle roller har forskellige værdier og styrker, og det giver barnet mulighed for at afprøve forskellige ting - f.eks. autoritet, kontrol, omsorg, forhandling osv.
Børn leger rollelege og eksperimenterer med forskellige roller, fordi de har en naturlig lyst til at finde ud af, hvordan de selv fungerer, og hvordan de kan påvirke andre omkring dem. De leger rollelege alene, men også meget ofte sammen med andre, og nyder at afprøve forskellige roller sammen med andre.
Nogle rollelege ser vi som "pigelege" og andre som "drengelege". Det er i vores samfund, vores kultur ofte mest anset, at piger leger prinsesse, barbie, leger med dukkehus osv. Hvor drenge forventes at lege betjent, brandmajor eller spiderman. Men det er naturligt, at børn også leger det modsatte køns roller, og når børn gør dette, så kan de godt skelne. Herbert, der elsker at have kjole på, ved godt at han ikke er en pige, han kan sagtens skelne, ligesom piger der leger med dukker også godt ved, at de ikke er mødre, men at det er en rolle, de leger.
Drengepiger og tøsedrenge
Vi er særligt bekymrede, når drenge leger pigeleg. Det bekymrer os, når drenge leger prinsesse, leger med dukker og klæder sig ud som fin dame eller leger damefrisør. Vi synes derimod, det er en super sej og frisk pige, hvis hun leger "drengeleg". Det er okay at kunne sige, at man har en pige, der kun vil gå i bukser eller som elsker at klatre i træer og som spiller fodbold. Hun er en rigtig "drengepige", siger mange med stolthed i stemmen. Men kommer der en dreng, der bestemt ikke har lyst til at spille fodbold, som ikke klatrer i træer, men som hellere vil gå i kjoler og leger med perler og glimmer, så er det en "tøsedreng" ... Og hvorfor egentlig? Er der forskel, og behøver der være forskel?
Forskerne er ikke enige og har diskuteret drenge og pigers leg igennem mange år. Nogle siger, at drenge og piger leger forskelligt og bør lege forskelligt, fordi piger leger med roller, der lærer dem at håndtere det at være en familie. De forbereder sig til at blive gift, få et barn og være mor. Hvor drengenes leg derimod handler om at udvikle redskaber, der gør dem i stand til at varetage jagt og krig. Der er forskel på piger og drenge, og derfor er der også forskel på drenge og pigers leg. Andre siger, at det i vor tid er særlig vigtigt, at børn leger både drenge og pigelege, for det gør dem langt mere kreative og innovative, og det har vi brug for. Børn skal kunne finde nye løsninger og turde gå nye veje, og det lærer de blandet andet ved at lege forskellige rollelege.
Forskellige familier, forskellige regler
Mange forældre fortæller mig, at de ofte synes, det er svært at sætte grænser for deres børns leg. Må man ...