I øjeblikket begynder mange børn i skolefritidsordning (SFO) eller på fritidshjem. I mange kommuner er det sådan at børn, der begynder i skolens 0. klasse til august, starter på SFO i april og maj måned - og for nogle børn går det forrygende, for andre børn er det svært.
Min artikel i dag handler om nogle af de følelsesmæssige udfordringer, der kan være ved at skulle begynde i SFO, og du får også 10 gode råd til denne periode.
Velkommen til en ny og måske utryg verden
For mange forældre og børn opleves det at skulle i SFO eller på fritidshjem som en meget stor og utryg verden. I børnehaven har barnet være passet rigtig godt på. Der har været hegn for børnehaven, lås og dobbelthåndtag på lågen ud til vejen, og arealet dit barn har opholdt sig på, har ofte været til at overskue – barnet var enten på Mariehønestuen, i fællesrummet eller ude på legepladsen...
I SFO´en og på fritidshjemmet er det anderledes, meget anderledes. Her er alle hegn ofte usynlige, der er ingen lås, ingen dobbelthåndtag på dørene, og du kan slet ikke overskue alle de steder, hvor dit barn kan være. Og spørger du en af pædagogerne er svaret måske ”prøv at se ude ved bålpladsen eller inde i puderummet”, og et barn kommer måske hjælpende forbi ”jeg har lige set hende ude ved gyngerne”. Det føles som om, at der er millioner af steder, hvor dit barn kan opholde sig - og det kan også føles som om, at ingen helt rigtigt har styr på dit barn...
I børnehaven kender du naturligt også de voksne, de andre børn og forældre. Og selvom dit barn måske følges med nogle af sine børnehavevenner i skole, så er der i SFO´en mange nye ansigter, og nye navne at forholde sig til. I børnehaven er kontakten mellem forældre og pædagoger ofte tæt, og du har sandsynligvis haft en følelse af, at der var en sammenhæng i barnets hverdag. Du har kunnet følge med i, hvad der er sket i løbet af dagen, du har jævnligt haft en dialog med pædagogerne om, hvordan det går – og pludselig kan du nu føle, at du ingenting ved. Du bliver måske i tvivl om, hvorvidt dit barn trives, og hvad dit barn laver i løbet af dagen. Og det er bestemt ikke altid, at du hører fra en pædagog, hvordan dagen har været, og hvad dit barn har lavet.
Selvom børnehaven nu er skiftet ud med SFO eller fritidshjem, så kan du naturligvis altid tage fat i en pædagog, hvis du er i tvivl om, hvordan dit barn trives. Men - prøv også at have tillid til, at de voksne nok skal hive fat i dig, hvis der er noget, de gerne vil drøfte med dig:)
Forskellige børn - forskellige reaktioner
Børn er forskellige, og derfor reagerer de også forskelligt på at starte i SFO eller fritidshjem. Nogle børn løber af sted uden at se sig tilbage og har knap nok tid til at sige farvel, andre børn har rigtig svært ved at slippe mors eller fars hånd, de står overrumplet af det hele og har svært ved at træde ind i den nye verden, som skolen jo er.
Nogle børn reagerer med at sove rigtig dårligt i denne periode. De vågner pludselig om natten, de kalder fra deres egen seng, eller de søger ind i dobbeltsengen til deres forældre, selvom de i en længere periode har kunnet sove på eget værelse uden problemer.
Børn kan også reagere med vrede. Vredesudbrudene kan være voldsomme, og vreden kan være rettet mod personer eller genstande. Måske begynder barnet pludselig at kaste med eller sparke til ting.
Nogle børn bryder sammen over ting, der i dine øjne kan virke som bagateller. Der skal pludselig ikke ret meget til, før dit barn bliver ked af det, begynder at græde.
Pludselig kan dit barn måske ikke finde ud af ting, som det tidligere har kunne klare. Det kan virke uoverskueligt at tage tøj på, selv pakke sin taske, være med til at dække bord...
Måske føler du, at dit barn bevidst opsøger konflikter. Det kan virke som om, at barnet bare vil være "modsat" eller vil være "negativ" - du kan godt have en følelse af, at dit barn modarbejder - det er der dog ikke tale om. Det er snarere et udtryk for, at dit barn har brug for din hjælp til at få forløst nogle af de følelser og oplevelser, som har været i løbet af dagen og komme i balance igen:)
Følelser, er der mange af - glæde, forventning, ivrighed, spænding, usikkerhed, ked af det hed, nervøsitet, utryghed, angst - og det er vigtigt at give plads til alle reaktioner. Ingen følelser er forkerte.
Fra den ældste til den yngste
Når børn går fra børnehave til skolestart, så sker der et naturligt stort skift. I børnehaven, har dit barn været en af de ældste børn, men i skolegården er dit barn nu pludselig en af de yngste. Det er et rigtig svært skift at være i for mange børn.
På den ene side, så stilles der en masse nye krav, der er mange nye regler, nye ting man skal lære, ny måde at gøre det hele på - og man skal huske rigtig mange ting f.eks. sine bøger/hæfter, sit gymnatstiktøj, sin jakke og sin madpakke.. Der er også forventninger om, at man nu skal "lære bogstaver", "lære at skrive", "lære matematik" - det er i hvert fald, hvad mange børn får at vide - "du skal i skole for at lære at læse og regne". Der er rigtig meget, man skal, og rigtig meget, som man ikke kan.
Fra at have været en af de ældste i børnehaven, et af de børn, der havde styr på det hele, kendte til hverdagen, havde overskud og overblik, så er man pludselig en af de yngste, der ikke rigtigt har styr på noget... og det er naturligt ...