I 1980´erne kom den amerikanske psykolog og professor Howard Gardner med et nyt syn på intelliens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. Traditionelt har man ofte fokuseret på evnen til at skrive, læse og regne, når man har talt om intelligens, men for Howard Gardner var intelligens meget mere end det.
I følge Howard Gardner, så indeholder vi alle 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
Disse intelligenser arbejder sammen, det vil sige, at vi har og bruger flere af dem på samme tid, og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt, at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken - og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Howard Gardners teori er blandt andet blevet kritiseret for ikke at kunne dokumenteres og måles. Det er dog en fin beskrivelse af, hvorfor børn er så forskellige, som de er, og lærer forskelligt. Der er senere hen kommer to intelligenser mere på, så der i visse sammehænge tales om 9 forskellige intelligenser. Min artikel i dag, er dog en kort gennemgang af de 7 intelligenser, og hvordan de ofte viser sig hos børn.
Logisk-matematisk intelligens:
Hvis dit barn er logisk-matematisk intelligent, så interesserer det sig for detaljen og studerer til bunds. Det er f.eks. det barn, som ofte sidder og vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen. Barnet elsker at eksperimentere, det udforsker mønstre, spørger og undrer sig over forskellige begivenheder, det tænker en del over tingene. Større børn kan f.eks. stille spørgsmål om årsag-virkning "hvad sker der hvis?". Barnet kan måske godt lide at bygge puslespil eller få små opgaver, som det skal regne ud.
Sproglig intelligens:
Hvis dit barn er sproligt intelligent, så er det rigtig god til at tale og bruge sine ord. Barnet har et stort ordforråd og fortæller gerne. Det sprogligt intelligente barn vil elske fortællinger og historier og digter gerne selv. Barnet vil elske at lege med sproget, sproglyde, forskellige rim og remser. Større børn er rigtig gode til at skrive. Det større barn vil også være rigtig god til at bruge sproget, når det ønsker noget bestemt, det er god til at komme med forklaringer og det vil rigtig gerne deltage i diskussioner i familien, elsker, hvis I kan debatere forskellige emner. Barnet vil være glad for bøger - elsker at få læst højt og elsker også at læse selv. Barnet vil have glæde af gode skriveredskaber og kan have glæde af en dagbog.
Musikalsk intelligens:
Det musikalske intelligente barn har en stor evne til at opfatte musik - skelne lyde, udtrykke rytme, og melodier. Dit barn vil ofte gå og synge eller nynne for sig selv. Det kan have svært ved at sidde stille, når det hører musik, det begynder at rokke, klapper, slår rytmen i bordet eller lignende. Barnet vil ofte selv opfordre til, at I skal synge og har ikke noget imod at synge for. Barnet kan også være følsom overfor lyde, der ikke er rytmiske og som omgivelserne laver - det er støj for barnet. Barnet vil elske at I nynner, synger, fløjter, klapper sammen. Og vil have stor glæde af at få lov til at spille et musikinstrument eller f.eks. gå til kor eller sang.
Rummeligt visuel intelligens:
Det rummeligt-visuelle intelligente barn vil have en god evne til at fornemme farver, former, linjer - det rum I eller barnet befinder sig i, og hvordan ting forholder sig til hinanden. Barnet kan være rigtig god til at ...