For et par uger siden var jeg til et seminar med Dr. Edward Tronick, Professor i psykologi ved Harvard University, Boston, USA. En fantastisk dag og en ære at få lov til at møde en mand, der har haft stor indflydelse på vores opfattelse af det lille barn og barnets relation til forældrene.
Edward Tronick lavede for 30-40 år siden eksperimentet "The Still Face Eksperiment". Gennem dette eksperiment viste han, at børn helt ned i 3-4 måneders alderen reagerer voldsomt, hvis ikke deres mor reagerer på dem og på deres signaler. Gennem årene har hans forskning vist, at hvis barnet gentagende gange ikke oplever at få en reaktion fra sin mor, vil det påvirke barnet fremover. Det lille barn har brug for at blive set og brug for, at der reageres, når det forsøger at indgå i en dialog med sin mor.
Edward Tronicks forsøg viser også, at ikke kun moderen spiller ind. Barnet forsøger naturligt at kommunikere med sine primære omsorgspersoner (oftest mor og far), ligesom barnet foretrækker at kommunikere med fremmede, fremfor billeder eller ting - også selvom der er tale om ting, som f.eks. kan bevæge sig og på forskellig vis tiltrække opmærksomhed. Den menneskelige kontakt er vigtigere for barnet end noget andet.
Det lille barn vil bruge sin mimik, det vil smile, gabe, kikke til siden, pege, sige forskellige lyde for at tiltrække sig sine forældres opmærksomhed. Og det lille barn er rigtig god til dette - epsperimentet viser, at barnet ikke umiddelbart giver op, det forsøger igen og igen, forsøger ny måde, en ny indgangsvinkel for at få en reaktion.
Du kan se still face eksperimentet her:
I dette videoklip er barnet 1 år gammelt. Hele ekseperimentet varer under 3 minutter. Moderen sidder og pludrer med barnet og efter 1 minut bliver hun bedt om at lave "still face", hvilket betyder, at hun ikke må reagerer på sit barn, hun skal være fuldstændig passiv. Det er hun så i knap et minut og herefter får hun tegn til igen at reagere på sit barn.
Hvad er det du ser i videoen?
Først - en meget fin kontakt mellem mor og barn. De plurer sammen, de smiler til hinanden. Mor reagerer på barnet, svarer igen med mimik og lyde. Pigen pludrer og mor svarer igen. Pigen peger og mor følger hende og kikker efter, hvad hun peger på.
Mor bliver bedt om ikke at reagere. Og meget hurtigt ses en reaktion hos barnet, som gør alt hvad hun kan, for at få mor til at være, som mor plejer at være. Hun smiler til sin mor, hun peger (fordi hun er vant til at mor kikker efter, hvad hun peger på), ...