Det er helt naturligt, at små børn leger med maden, men ikke desto mindre kan det være frustrerende for dig som forælder, når dit barn leger mere med maden, end det spiser. Du ved jo, hvor vigtigt det er, at dit barn indtager mad nok til at vokse og trives. Og når dit barn igen og igen er mere interesseret i at komme maden op i vandglasset eller skubbe det ud over bordkanten, så føler du dig både frustreret og måske lidt magtesløs...
Men der er naturligvis mange grunde til at dit barn leger med maden og også mange måder, hvorpå du kan anerkende dit barns lyst til at lege med maden - og samtidig sikre, at dit barn spiser, når I sidder ved middagsbordet. Og det handler min artikel om i dag.
HVORFOR LEGER BØRN MED MADEN
Dit barn bruger sine sanser
Dit barn bruger naturligt alle sine sanser i opdagelsen af verden, og netop når det kommer til mad og til det at spise, så bliver alle sanser brugt:
Følesansen: Det er f.eks. naturligt spændende at mærke, hvordan grød og mos føles, når man stikker hænderne i det eller fornemme, at kinden eller håret bliver klistret, når man efterfølgende kommer hånden op i ansigtet eller i håret...
Smagssansen: Det er f.eks. spændende at smage, slikke, sutte på mad. Fornemme forskellige smage, noget mad smager surt og salt, andet mad smager sødt eller bittert...
Synssansen: Det er f.eks. spændende at se, hvordan vandet i glasset løber over, når man kommer maden op i glasset, eller se hvordan maden bliver opblødt og flyder ud i vandet...
Lugtesansen: Det er f.eks. spændende at dufte til mad, tage maden op til næsen, fornemme om det er en duft man har lyst til at smage på eller måske hellere vil lægge fra sig igen...
Høresansen: Det er f.eks. spændende at høre, hvordan maden kan lyde - mad kan knase, svuppe, knække... - eller høre det brag det giver, når tallerkenen rammer gulvet...
Dit barn afprøver hypoteser
Ud over at det at spise, mærke og fornemme maden stimulerer alle barnets sanser, så er dit barn naturligt også interessseret i at se, hvordan du reagerer. Barnet bruger dig som et spejl, og dit barn vil, når det skal lære, naturligt afprøve hypoteser. Fuldstændig ligesom forskere gør, når de skal afprøve nye ting og finde ud af, hvordan noget virker.
Det betyder, at dit barn f.eks. afprøver hyptesen: "Hvis jeg kommer maden op i glasset, så siger mor nej?" - ja, det gør hun. Og barnet prøver igen. Det samme sker. En ny hypotese opstår: "Hvis jeg kommer maden op i glasset, siger far så også nej?" - Ja det gør han. Og barnet prøver igen og en ny hypotese opstår: "Hvad mon der sker, hvis jeg banker tallerkenen i bordet?... På den måde undersøger dit barn verden - og det forsøger at finde ud af, hvordan det kan påvirke andre, hvordan det f.eks. med sine handlinger kan skabe kommunikation eller kontakt med dig.
HVORFOR SKAL BØRN HAVE LOV TIL AT LEGE MED MADEN
Undersøgelser viser, at det forebygger kræsenhed og spiseproblemer, hvis børn får lov til at spise selv - og dermed får lov til at lege med maden. Når dit barn får lov til at røre ved maden, mærke den imellem fingrene, dufte til den osv. så bliver dit barn naturligt mere tryg ved maden - også ved ny mad, fremmed mad, som barnet ikke har set før.
Når barnet får lov til selv at spise og prøve sig frem, så er der ikke noget pres og ikke nogen forventning om, at barnet skal spise op, spise noget bestemt, eller spise på en bestemt måde. Det foregår i stedet på barnets præmisser og i barnets eget tempo.
At lege med maden giver derfor en naturlig lyst til at udforske maden og dermed også smage på maden. Barnet er selv aktiv i forbindelse med måltiderne, og det styrker barnets lyst til at spise - ikke bare, når det er lille, men også når det bliver ældre.
HVAD SÅ, NÅR DU SYNES, DET BLIVER LIDT FOR MEGET
Vær rollemodel for dit barn
I de fleste hjem er der nogle regler for, hvor meget børn kan lege med maden - vi vil gerne anerkende dem, ...