Sommerferien er slut, det er blevet hverdag, og det betyder mange og ofte lange skoledage for dit barn. For rigtig mange børn er det hårdt at være i skole, og du kan som forældre godt være i tvivl om, hvordan dit barn egentlig har det.
Marc Brackett, Ph.D, leder af Yale Center for Emotional Intelligence og Professor in the Child Study Center ved Yale University. Han har blandt andet udarbejdet 4 spørgsmål, som du kan stille dit barn, hvis du gerne vil styrke dit barns følelsesmæssige intelligens.
Ifølge Marc Brackett, så er det vigtigt ikke blot at spørge "hvordan har din dag været?", eller "hvad har du lært i skolen i dag?", men i stedet gå ind i, hvordan barnet egentlig har haft det - følelsesmæssigt. Han forsker blandt andet i mindfulness, som er at kunne fornemme det liv, du har lige nu. Ikke det liv, som har været eller det, som måske kommer, men det du oplever lige nu.
De fire spørgsmål vil i følge Marc Brackett kunne hjælpe dig med at spotte, om dit barn har det svært. De vil kunne identificere de bekymringer, dit barn måske går rundt med, og det vil give dig mulighed for at tale med dit barn om forskellige følelser. Og så vil de naturligvis kunne hjælpe jer med at finde en løsning, hvis der er behov for det.
1) Hvordan har du det, når dagen begynder?
For børn begynder skoledagen ikke først i skolen, den begynder allerede derhjemme. Det har betydning, om dit vågner veludhvilet, om dit barn skændes med en søskende over morgenmaden, hvordan I generelt har det derhjemme. Er der en god stemning om morgenen, er der meget stress og manglende tid...?
Hvis dit barn virker sur og tvær om morgenen, så er det vigtigt at identificere, om dit barn reagerer, fordi barnet måske er nervøs for skoledagen og om der foregår ting i skolen, som barnet har svært ved at håndtere. Eller om dit barn mangler overskud, fordi dit barn ikke har sovet godt nok eller sovet nok. Det kan naturligvis også være, at dit barn er i godt humør.. men måden dit barn starter dagen på, kan påvirke resten af dagens forløb. Derfor er det vigtigt, at du spørger ind til, hvordan dit barn følelsesmæssigt har det, når det starter en skoledag.
2) Hvilke følelser oplever du gennem dagen, når du skal lære?
En skoledag vil typisk indeholde mange forskellige følelser. Det kan være, at man rækker hånden op, men oplever ikke at blive spurgt. Det kan være, at man får en opgave tilbage, og bliver ked af den karakter eller tilbagemelding, som man får. Det kan også være gruppearbejde, som ikke fungerer, eller uro i klassen, som gør det svært at lære...
Der kan være mange følelser forbundet med det at skulle lære, og det at få undervisning. Dit barn kan både føle sig misforstået, overset eller lignende af en lærer. Barnet kan føle vrede eller skuffelse. Barnet kan føle tingene opgivende eller føle det "lige meget"... måske er dit barn flov over noget barnet har sagt eller en opgave, barnet har lavet eller måske ikke fik lavet. Det kan naturligvis også være, at dit barn er glad og synes, det er spændende at lære, dit barn føler sig set, mødt og udfordret på en god måde...
Jo mere I kan sætte ord på de følelser, som barnet oplever, jo mere bevidst bliver dit barn omkring, hvordan det f.eks. lærer bedst. Dit barn bliver også i stand til at sætte ord på, hvad det ...