Annonce

Annonce

10 gode råd der støtter dit barns naturvidenskabelige læring


23. maj 2018


The National Association for Education of Young Children (​NAEYC) har udgivet 10 gode råd, der støtter dit barns naturvidenskabelige læring (Science Learning).



Rådene er lavet af Yi-Chin Lan, der har forsket i forældres involvering i børns naturvidenskabelige læring. Med fri oversættelse gengiver jeg hendes 10 gode råd her:



1. Anerkend dit barns spørgsmål



"Mor/Far, hvorfor følger månen efter os"? Et sådan spørgsmål viser, at dit barn tænker over, hvordan verden fungerer. Og du kan reagere på en måde, som støtter dit barns naturvidenskabelige tænkning. Derfor er det vigtigt, at du tænker over, hvordan du reagerer - synes du f.eks. at det er sødt? Det er det! Men et sådan spørgsmål viser, at dit barn tænker.



Selvom du måske ikke altid kender svaret, så tag det roligt. At dit barn spørger kan sagtens være udtryk for, at dit barn gerne vil dele noget af det, som optager barnet. Nyd derfor dit barns spørgsmål og tal med dit barn om det, som barnet spørger ind til. Opfordre dit barn til at dele sine tanker, sit perspektiv og sine observationer. 



2. Udforsk og find svaret sammen



Du behøver ikke vide alt eller med det samme kunne svare korrekt på alle dit barns spørgsmål. Nogle gange kan det være en god idé f.eks. at svare "hvad tænker du?" eller "det ved jeg ikke, men vi kan finde ud af det sammen". 



Når du svarer på denne måde, så stimulerer du til flere tanker, og nye spørgsmål kan dukke op. I kan udforske og finde svar sammen.



3. Giv dit barn tid og plads til at udforske



Børn lærer ved at forsøge - og ved at begå fejl. De har brug for tid til at eksperimentere, afprøve ting og selv forsøge at tænke, finde nye løsninger. 



Hold dig derfor tilbage med det "korrekte svar", pas på ikke at tage over og løse ting for barnet. Giv dit barn tid og plads til selv at udforske og til selv at finde ud af tingene. 



4. Accepterer at udforskning grisser og roder



Uanset om dit barn udforsker og undersøger indendøre eller udenfor, om undersøgelselserne sker med vand, mudder, pinde.. så vil dit barn højst sandsynligt blive snavset og beskidt, når det leger, undersøger og lærer. Det skal der være plads til.



Giv dit barn gammelt tøj på og fortæl dit barn, at det er helt okay, at både tøjet og barnet bliver beskidt. 



5. Lær sammen af fejltagelser



Hvis et eksperiment fejler, så udnyt dette og find sammen med dit barn ud af, hvad der gik galt. En fejl kan lede til mange nye muligheder.



Se det som en oplagt mulighed til at få nye idéer, forståelse og skabe nye hypoteser.



6. Insprirer til nysgerrighed



Naturvidenskabelig læring begynder med nysgerrighed. Observationer og spørgsmål skaber rum for undersøgelse, og det er nøglen til naturvidenskabelig læring.



Dit barn kan f.eks. lære naturvidenskab, når det bader. Lad dit barn stille sine egne spørgsmål, men inspirer også til nysgerrighed. Når badeanden f.eks. flyder på vandet, så kan du inviterere dit barn til at tænke ved f.eks. at spørge "gad vide om sæben også vil kunne flyde?". Læg mærke til, hvilke spørgsmål dit barn stiller, og hvilke eksperimenter dit barn selv forsøger.



7. Støt yderligere undersøgelser



Du kan bevidst påvirke dit barns naturvidenskabelige læring. Find det rette tidspunkt - f.eks. når dit ...


Annonce

... barn er færdig med at udforske på egen hånd, så tilbyd dit barn at udvide hans eller hendes udforskning. Det kan du gøre ved at guide via spørgsmål som: "Hvad mon der sker, hvis vi prøver at gøre sådan...?".



I kan også udforske sammen, når I f.eks. går tur. Del nogle af de ting, som I finder - f.eks. en smuk stribet sten. Det viser dit barn, at der altid er noget som er værd at kikke på, som er værd at give opmærksomhed og undersøge.



8. Opfordre dit barn til at notere sine observationer



At skrive, at tegne eller at tage billeder er alt sammen en måde at gemme sine observationer - og det er en vigtig naturvidenskabelig evne. Sådanne optegnelser hjælper dit barn med at holde styr på, hvad det har set, hørt, spurgt ind til og opdaget. 



Når dit barn viser interesse for noget - f.eks. månen, eller blade som falder af træerne, eller planter der vokser - så kan du foreslå dit barn at notere ned, hvad barnet har observeret ."Har du lyst til at tegne det?", eller "vil du tage billeder af det", eller "har du brug for min hjælp tli at skrive ned, hvad du har lagt mærke til?".



9. Brug gerne elektroniske hjælpemidler



Hjælpemidler kan f.eks. være en smartphone eller lignende. Tag billeder af en smuk sommerfugl, optag lyden af en frø, søg på nettet og find hjemmesider eller brug en app til at lære mere om et specifikt fænomen eller dyr.



10. Brug det du har derhjemme til at eksperimentere og udforske



Du behøver ikke bruge en masse penge på at købe naturvidenskabelige materialer. Her er nogle naturvidenskabelige spørgsmål, som dit barn kan stille, og materialer du måske har derhjemme.



Spørgsmål 1: Hvordan kommer vand op i en plante?



Materiale: Knoldselleri-stilk, vand, frugtfarve



Sådan gør du: Bland vand og frugtfarve og sæt selleristilken ned i vandet.



Videnskabsprincip: Dit barn kan se, hvordan det farvede vand kommer op i selleristilken og måske se, hvordan vandet trækker op fra rødderne.



Spørgsmål 2: Hvordan kan skift af en vinkel påvirke en kugles hastighed?



Materiale: Gummikugle, små legetøjsbiler og et langt stykke fladt træ.



Sådan gør du: Ekspermenter med hvor hurtigt eller langsomt kuglen eller bilen triller/kører på træstykket, når du justerer vinklen. Prøv at ændre på højden af træstykket, prøv at se forskel på om det er en legetøjsbil eller en kugle, der skal trille.



Videnskabsprincip: Dit barn kan se, at forskellige emner ruller forskelligt og med forskellig hastighed efter træstykkets vinkel. Prøv gerne med forskellige størrelser biler og bolde/kugler, for at undersøge om størrelse, vægt, materiale påvirker rulningshastigheden.



Spørgsmål 3: Hvad vil synke, og hvad vil flyde?



Materiale: Objekter du kan sætte i vandet - f.eks. gummilegetøj, kurve, mønter, nøgler, sten - og en plastikspand, en stor skål eller et babybadekar.



Sådan gør du: Inviter dit barn til at sætte ting i vandet, og se hvad der sker. Tal om begreberne "flydende" og "synkende". Spørg dit barn: "Tror du, den vil synke eller flyde?", og spørg ind til barnets svar: "Hvad får dig til at tænke det?"



Videnskabsprincip: Dit barn kan undersøge, hvordan størrelse, vægt eller andre egenskaber bestemmer om noget synker eller flyder - og hvor hurtigt det synker til bunden eller stiger til toppen.



Rigtig god fornøjelse!



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet


Annonce