I følge et nyt forskningsprojekt, så kan børns sproglige evner, talforståelse og empati styrkes med op til 44 procent i løbet af 20 ugers leg med ord. Det skriver dr.dk den 4. marts. 2019.
Forskningsprojektet fra TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet er lavet sammen med 252 vuggestuer og legestuegrupper fra 13 kommuner. Resultatet viser, at børnene har udviklet sig mere end sammenligningsgruppen - både inden for sprog og matematisk forståelse. Og stort set alle børn har flyttet sig lige meget.
I gennem 20 uger har det pædagogiske personale i vuggestuerne og dagplejere arbejdet med fem forskellige temaer og en række strategier. Der har været fokus på leg og læring - og ikke "skolificering". De voksne har haft så mange samtaler som muligt om emner, som interesserer og engagerer børnene, og brugt nogle helt konkrete strategier, som bringer børnene aktivt på banen. Det er netop vigtigt for barnets sproglige udvikling, at barnet selv bruger sproget, og det ikke kun er den voksne som taler.
Man har indtil videre kun målt på korttidseffekterne ved projektet og ved derfor ikke om indsatsen også styrker børnenes generelle evne ...