16. april 2019
"Børn der ikke går i børnehave, dropper hyppigere ud af skolen" - det er konklusionen af en ny rapport som UNICEF har udgivet den 9. april 2019.
Mens vi i Danmark diskuterer forholdende for småbørn i landets daginstitutioner, så lyder det fra UNICEF, at netop børnehavetilbud er fuldstædigt afgørende for, hvordan børn klarer sig i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Børn, der har gået i børnehave i minimum et år, før de begynder i skole, har i højere grad de færdigheder, der er nødvendige for at klare sig i skolen - færre går klasser om, og færre dropper ud af skolen. Samtidig får de i højere grad fodfæste på arbejdsmarkedet, og de klarer sig bedre økonmisk, når de bliver voksne.
Raporten ...
... bygger på data fra 48 lande og viser at 47% af de børn, der har gået i børnehave, udvikler sig et omfang, der er nødvendigt for at kunne præstere i skolen. Blandt de børn, der ikke har været i børnehave, gælder det kun 20%.
Fra UNICEF Danmark lyder det, at der ikke findes noget tidspunkt i livet, hvor penge kan bruges bedre, end når man er mellem 0-5 år. Børnenes hjerner udvikler grundlæggende strukturer i de tidlige år, og det er den udvikling, der danner grundlag for børns læringskapacitet senere i livet. Sker der svigt i småbørnsalderen, er det svært og også dyrt at indhente det tabte senere i livet. Derfor skal vi være opmærksomme på, at kvaliteten af tilbud i børnehavealderen er fuldstændig afgørende både for det enkelte barn og samfundet som helhed.
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læs mere her