I går sendte TV2 dokumentaren "Daginstitutioner bag facaden", som ved hjælp af skjult kamera viser omsorgssvigt og mange kritisable situationer i københavnske institutioner - både i vuggestuer og børnehaver.
Ingen tvivl om, at det var hjerteødelæggende at se, og som forældre kan man naturligt blive i tvivl om, hvordan ens barn egentlig har det, når det er i daginstitution. Får mit barn den omsorg, som barnet har behov for? Bliver mit barn set, lyttet til og trøstet? Har mit barn nogen at lege med i løbet af dagen? Er der rolige stunder med udviklende øjeblikke? Er der konflikter mellem børnene? Er der konflikter mellem børnene og de voksne? Bliver der taget hånd om konflikter på en konstruktiv måde? Kan jeg regne med de tilbagemeldinger, som jeg får fra pædagoger og medhjælpere, når de siger, at mit barn har haft en god dag? Osv. Osv. Rigtig mange spørgsmål melder sig...
Min artikel i dag er derfor 12 bud på, hvordan du som mor og/eller far kan få lidt idé om, hvorvidt dit barn trives i institutionen, hvad du skal lægge mærke til, og hvorvidt det er et dejligt sted at være.
1. Vælg altid en daginstitution, hvor du synes, det virker rart at komme ind af døren. Du skal føle dig godt tilpas, og have en fornemmelse af, at der er en god og rar stemning.
2. Vælg et sted, hvor der er et højt fagligt niveau. Det betyder, at pædagogerne har sat sig ned og lavet nogle retningslinjer for, hviken pædagogik de arbejder ud fra, og hvilket værdigrundlag institutionen har. Dette skulle gerne være skrevet ned, så du kan få det udleveret, og gerne være noget ledelsen og pædagogerne løbende drøfter og følger op på.
3. Læg mærke til, hvordan de voksne taler til og med børnene - er der et roligt stemmeleje eller bliver der ofte råbt højt af børnene eller råbt til børnene på afstand, i stedet for at den voksne går hen og taler almindeligt til barnet. Det er vigtigt, at pædagogerne taler med børnene, som ligeværdige mennesker, og ikke taler til børnene i en belærende, korrigerende tone.
4. Læg mærke til, hvordan børnene taler med og til de voksne. Søger de hinanden, bliver der reageret hensigtsmæssigt, når et barn henvender sig til en voksen, eller bliver barnet ignoreret, talt ned til eller afvist. Det er vigtigt, at børnene virker tillidsfulde og trygge. Hvis børnene tør sige de voksne imod og drille de voksne, så er det et godt tegn.
5. Læg mærke til, hvordan børnene interagerer med hinanden. Har de mange konflikter indbyrdes og får de hjælp til at løse eventuelle konflikter, eller er de ofte overladt til at skulle klare evt. konflikter selv.
6. Er der fysisk kontakt mellem børn og voksne? Sidder der børn på skødet, som har brug for lidt trøst og nærhed? Og er der nærhed, når man sidder der? Hjælpes man med at ...