En ny undersøgelse viser, at en dårlig skolestart har store konsekvenser for børns udvikling og trivsel senere i livet. På dr.dk kan man i dag den 14 august 2019 læse, at "dårlig skolestart kan skade chancer for job og uddannelse senere i livet".
Som forældre er vi naturligt interesserede i, at vores børn har det godt i skolen, at de trives, har venner, lærer noget - og generelt giver udtryk for, at de har haft en god dag, når de kommer hjem. Mange børn er netop startet i skole for første gang, og her melder rigtig mange spørgsmål sig. Det er nogle af disse spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i min artikel i dag.
Mit barn kender ingen i den nye klasse og siger, at han/hun ikke har nogen venner
Mange forældre er bekymrede over, hvis barnet ikke kender nogen og måske har svært ved at tage kontakt til andre børn. Det er naturligt hårdt for barnet at skulle starte i en klasse, hvor flere af de andre børn måske kender hinanden og derfor naturligt søger sammen - og derfor kan barnet godt føle sig udenfor.
Det kan være godt at tale med barnet om, hvordan det kan komme med i en leg. Mange børn har lært, at de skal spørge "må jeg være med?", hvilket i princippet er ganske fornuftigt, men man risikerer også at få nej, - ikke fordi de andre børn ikke vil lege, men fordi det kan være svært at overskue, hvem der har hvilken rolle i legen.
Mange af de lege, som leges i skolegården kræver ikke en bestemt rolle, og derfor kan det nogle gange være et god råd blot at lege med. Man kan ofte godt kravle med i klatrestativet, løbe med ind på boldbanen, stille sig i køen, når der sjippes osv. uden at man nødvendigvis behøver spørge om lov.
Lav legeaftaler med de nye børn i klassen. Det kan være legeaftaler, som aftales i forvejen mellem forældrene. Det kan også være legeaftaler som opstår spontant, når du henter dit barn "må vi lege hjemme hos os?". Det kan være en god idé at lade børnene lege sammen derhjemme og på den måde lære hinanden bedre at kende.
Tal med lærerne og bak op om aftaler om lege- og spisegrupper. I mange klasser opfordrer lærerne til, at der laves lege- og spisegrupper, som blandes mellem drenge og piger, og hvor man så leger og spiser hjemme hos hinanden. Der er ofte tale om 4-5 børn i en gruppe. Og der går på skift, hvor man er og hvem der leger eller spiser hos hinanden.
Hvordan spørger vi ind til dagen, og hvad vores barn har lært i skolen
Mange forældre har talt med deres børn om vigtigheden af at gå i skole. "Du skal i skole for at lære at læse og regne" er en sætning, som mange børn hører, før de starter. Og mange børn bliver skuffede, når de ikke har lært hverken at læse eller regne den første dag...
Det er vigtigt lige nu ikke at fokusere på, hvad dit barn har lært i skolen, og det kan være rigtig svært for dit barn at svare på, hvad det egentlig har lært. Derfor er det godt at tale med barnet om, hvad det har lavet i skolen, hvad det har oplevet, om noget har været sjovt, eller måske ...