Annonce

Annonce

Sådan motiverer du dit barn


14. april 2021


Hvad er det, som giver dit barn lyst til at læse, sp​ille fodbold eller lære at spille et instrument? Eller hvad er det, som giver dit barn lyst til at hjælpe til derhjemme, - hjælpe med madlavningen eller giver dit barn lyst til at lave lektier eller måske lysten til, at I skal gå en tur sammen? Som forældre kan vi påvirke barnet med det der kaldes ydre motivation, men dit barn får mest ud af opgaverne, hvis det er drevet af en indre motivation, og i dag handler min artikel om netop forskellen på disse to ting.



Ydre motivation



Ydre motivation er kendetegnet ved at man, via belønning eller pres fra andre, gør noget, som man ellers ikke ville have gjort.



Man kan bruge eksemplet "pisk eller gulerod" eller "straf eller belønning". Ydre motivation starter ofte som følge af, at man gerne vil opnå noget, eller ved at man får at vide, at "hvis du gør... så får du...".



Ydre motivation er ofte kendetegnet ved fokus på resultater. En følelse af "hvis jeg gør det her, så bliver jeg god til det" - og man har et ønske om at blive god. Ydre motivation kan derfor godt have et opgaveorienteret fokus, hvor man presser sig selv til at klare en vis opgave bedst muligt. Ydre motivation kan også have et konkurrenceorienteret fokus, hvor man sammenligner sig med andres præstationer og gerne vil være lige så god eller måske bedre end de andre. 



Ydre motivation kan godt være både opgave- og konkurrenceorienteret i samme person. Det kan være det, som gør, at man bilver ved med at øve sig - at man bliver ved med at træne fodbold eller bliver ved med at øve sig på sit instrument, også selvom man i en periode ikke får de bedste resultater.



Indre motivation



Den indre motivation kommer fra personen selv. Den indre motivation udspringer af, at vi gør noget, fordi vi synes det er sjov, spændende eller på en eller anden måde tilfredstiller os. Vi vil gerne lære at spille fodbold eller lære at spille et intrument, fordi vi synes det er sjovt. Dit barn vil rigtig gerne hjælpe dig derhjemme, fordi det er hyggeligt, og det er noget som barnet godt kan lide, at I gør sammen. 



Den indre motivation får os til at udføre en opgave blot fordi vi godt kan lide den tilfredsstillelse eller nydelse, som opgaven giver os - ikke fordi vi får belønning, ros eller anerkendelse for det.



Den indre motivation er derfor kendetegnet ved, at den er frivilling og lystbetonet.Og så er den også kendetegnet ved, at det man skal arbejde med, giver mening for en. Det man laver virker meningsfyldt.



Indre motiviation kan f.eks. opstå, når man føler glæde. Når det man gør er sjovt. Det kan opstå, når man føler samhørighed med dem, man er sammen med og gør noget sammen med. Det kan opstå, når man får anerkendelse og en følelse af at "vi synes begge det her er hyggeligt og sjovt". Det kan opstå af medbestemmelse og en følelse af, at man har indflydelse på det, som skal ske. Det at føle ejerskab over processen kan også være med til at skabe indre motivation.



Når indre og ydre motivation smelter sammen



Det kan ofte være svært at skelne mellem de to motivationsformer, fordi de let smelter sammen. Det kan være, at dit barn ikke har lyst til en aktivitet, som du gerne vil - at I f.eks. skal gå en tur i skoven, eller at I skal besøge bedsteforældrene - og her kan du fremkalde en indre motivation, et ønske om at være med, ved f.eks. at huske dit barn på, ...


Annonce

... hvor sjovt I havde det, sidst I gjorde dette. Hvis du derimod lokker dit barn ved at love barnet en belønning, så vil der derimod være tale om en ydre motivation.



Når den ydre motivation sætter den indre motivation ud af spillet



Vi har ofte brug for både ydre og indre motivation, men den ydre motivation kan faktisk fjerne den indre motivation. Et eksempel på dette er f.eks. karakterpenge.



Hvis du giver dine børn penge for at få gode karakterer i skolen, så er der stor sandsynlighed for, at dette vil svække deres indre motivation. Giver du dit barn penge for at få et 12-tal på karakterbladet, så vil det ofte lede barnets opmærksomhed væk fra faget og fjerne interessen for faget - det interessante bliver at få de 200 kr. 



Hvad er bedst - indre eller ydre motivation



Hvis man ser på, hvad dit barn lærer mest af, så vil det være den indre motivation. Jo stærkere engagement, jo mere lyst dit barn har til at gå igang med en opgave, jo mere vil dit barn koncentrere sig om opgaven, jo mere vil barnet lære af opgaven - uanset om opgaven lykkes for barnet eller ej. 



Hvis du bruger meget ydre motivation - altså belønner med f.eks. ting, eller meget positive tilbagemeldinger, så kan det medføre, at dit barn bliver afhængig af andres vurderinger af, hvorvidt barnet nu gør det godt nok. Det bliver igen belønningen, som styrer barnet, og dit barn har langt større glæde af at prøve selv - og ved egne erfaringer finde ud af, hvad det er sjovt, og hvad der skal til for at noget rent faktisk kan lykkes. 



Det er derfor vigtigt at fremme og tage udgangspunkt i den indre motivation, som dit barn viser. Undersøgelser viser, at selvom dit barn går igang med en lystbetonet opgave, så har din reaktion på det barnet gør, stor betydning for barnets mestringsglæde og dermed indre motivation. Hvis barnet oplever at blive set, og at andre udtrykker glæde ved det, som barnet gør, så er glæden og motivationen til at prøve igen dobbelt så stor. 



Undersøgelser viser også, at børn bliver motiveret gennem leg. Når børn leger med hinanden, så afprøver de forskellige roller, og får naturligt forskellige opgaver, de udfordrer hinanden, og det kan være med til at fremme den indre motivation. Det samme kan fantasi - når børn leger med fantasi og leger at de er i en anden virkelighed, så vil det ofte give en indre motiviation til at lege mere, afprøve flere færdigheder og udvikle viden og erfaring om et bestemt tema. 



Når du gerne vil have dit barn til at deltage



Det er vigtigt, at du som forældre nogle gange giver dit barn opgaver og udfordringer, som du naturligt tænker vil være gode for dit barn - også selvom det ikke er dit barns førstevalg. Men når du gør det, så vil det være en god idé, at du inviterer dit barn til at deltage på en måde, som påvirker barnets indre motivation - og samtidig accepterer, at dit barn måske har lyst til noget andet.



Børn lærer rigtig meget af at være sammen med de voksne i familien og også af deres søskende. Og når der skal ske fælles aktiviteter i familien, så er det en god idé at overveje, hvordan alle kan blive motiveret til at deltage, motiveret til at synes det er sjovt. For førskolebørn er det ofte vigtigt at opleve, at det er leg og aktivitet, som er i centrum for begivenheden og ikke et krav om, at barnet skal udføre noget bestemt. Fokus skal være alt det sjove og rare, som I skal sammen.



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)


Annonce