Hvad er det, som giver dit barn lyst til at læse, spille fodbold eller lære at spille et instrument? Eller hvad er det, som giver dit barn lyst til at hjælpe til derhjemme, - hjælpe med madlavningen eller giver dit barn lyst til at lave lektier eller måske lysten til, at I skal gå en tur sammen? Som forældre kan vi påvirke barnet med det der kaldes ydre motivation, men dit barn får mest ud af opgaverne, hvis det er drevet af en indre motivation, og i dag handler min artikel om netop forskellen på disse to ting.
Ydre motivation
Ydre motivation er kendetegnet ved at man, via belønning eller pres fra andre, gør noget, som man ellers ikke ville have gjort.
Man kan bruge eksemplet "pisk eller gulerod" eller "straf eller belønning". Ydre motivation starter ofte som følge af, at man gerne vil opnå noget, eller ved at man får at vide, at "hvis du gør... så får du...".
Ydre motivation er ofte kendetegnet ved fokus på resultater. En følelse af "hvis jeg gør det her, så bliver jeg god til det" - og man har et ønske om at blive god. Ydre motivation kan derfor godt have et opgaveorienteret fokus, hvor man presser sig selv til at klare en vis opgave bedst muligt. Ydre motivation kan også have et konkurrenceorienteret fokus, hvor man sammenligner sig med andres præstationer og gerne vil være lige så god eller måske bedre end de andre.
Ydre motivation kan godt være både opgave- og konkurrenceorienteret i samme person. Det kan være det, som gør, at man bilver ved med at øve sig - at man bliver ved med at træne fodbold eller bliver ved med at øve sig på sit instrument, også selvom man i en periode ikke får de bedste resultater.
Indre motivation
Den indre motivation kommer fra personen selv. Den indre motivation udspringer af, at vi gør noget, fordi vi synes det er sjov, spændende eller på en eller anden måde tilfredstiller os. Vi vil gerne lære at spille fodbold eller lære at spille et intrument, fordi vi synes det er sjovt. Dit barn vil rigtig gerne hjælpe dig derhjemme, fordi det er hyggeligt, og det er noget som barnet godt kan lide, at I gør sammen.
Den indre motivation får os til at udføre en opgave blot fordi vi godt kan lide den tilfredsstillelse eller nydelse, som opgaven giver os - ikke fordi vi får belønning, ros eller anerkendelse for det.
Den indre motivation er derfor kendetegnet ved, at den er frivilling og lystbetonet.Og så er den også kendetegnet ved, at det man skal arbejde med, giver mening for en. Det man laver virker meningsfyldt.
Indre motiviation kan f.eks. opstå, når man føler glæde. Når det man gør er sjovt. Det kan opstå, når man føler samhørighed med dem, man er sammen med og gør noget sammen med. Det kan opstå, når man får anerkendelse og en følelse af at "vi synes begge det her er hyggeligt og sjovt". Det kan opstå af medbestemmelse og en følelse af, at man har indflydelse på det, som skal ske. Det at føle ejerskab over processen kan også være med til at skabe indre motivation.
Når indre og ydre motivation smelter sammen
Det kan ofte være svært at skelne mellem de to motivationsformer, fordi de let smelter sammen. Det kan være, at dit barn ikke har lyst til en aktivitet, som du gerne vil - at I f.eks. skal gå en tur i skoven, eller at I skal besøge bedsteforældrene - og her kan du fremkalde en indre motivation, et ønske om at være med, ved f.eks. at huske dit barn på, ...