I disse dage vender skoleelever igen tilbage til klassevaerelserne. Mange har glædet sig til at gense kammerater og lærere, men nogle børn deler ikke begejstringen for at skulle tilbage.
Corona-situationen har gjort, at mange børn har haft det svært. Børns Vilkår har sammen med Egmont Fonden lavet en undersøgelse, som viser, at mange børn havde det svært efter genåbningen i maj og juni. Undersøgelsens resultater kan være et pejlemærke for, at visse børn også kan opleve skolestart efter en lang sommerferie som svær og udfordrende, og der kan være brug for en målrettet trivselsindsats.
Fokus på trivsel og venskaber
Ifølge Børns Vilkår, så er det vigtigt, at forældre og lærere fokuserer på trivsel og fællesskaber, når skolen igen åbner op. Mange børn oplevede nedlukningen af skolerne i starten af året som ensom, og de har via et spørgeskema givet udtryk for, at det var svært at vende tilbage til skolen igen.
Mange børn fortæller, at de har haft svært ved at navigere i overgangen på grund af ændrede rutiner og en strammere struktur. De er også bekymrede for venskaber og sociale relationer, og mange føler det overvældende igen at skulle være sammen med kammerater og lærere flere timer om dagen. Mange fortæller, at det trætter dem, at de skal genetablere deres sociale relationer.
En række børn har følt sig usikre på venskaber og på deres placering i børnefællesskabet. For nogle børn fylder det rigtig meget, hvad de andre i klassen tænker om dem, efter at de har været væk fra hinanden i lang tid. Det kan give utryghed ikke at vide, om vennerne stadig gider én.
Tal fra undersøgelsen
- 18% af eleverne i 4.-7. klasse har haft det svært eller meget svært ved at vende tilbage til den fysiske undervisning efter nedlukning.
- Særligt piger i 7. klasse, har oplevet det svært at vende tilbage.
- 6 ud af 10 elever angiver, at de har en eller flere bekymringer, og en stor del af bekymringerne handler om skolen. Mens elever i 7. klasse er særligt bekymrede for deres faglige niveau, så er børn i 4. klasse særligt bekymret for, hvorvidt de stadig har gode venner, og om de bliver mobbet.
- 28% af pigerne i 7. klasse har følt sig usikre på, om de stadig havde gode venner under nedlukningen. 21% af eleverne i 7. klasse oplever, at klassens sammenhold er blevet dårligere under nedlukningen.
- Undersøgelsen peger på lærerne som vigtige for at sikre den gode tilbagevenden og trivsel hos eleverne. 3 ud af 4 elever i 7. klasse har oplevet, at deres lærere har sørget for, at alle havde det godt i klassen. 9% mener ikke, at deres lærere i tilstrækkelig høj grad har hjulpet til med, at klassefællesskabet blev genetableret.
- Undersøgelsen viser også, at der er en sammenhæng mellem lærernes trivselsindsats og elevernes glæde ved skolen og deres kammerater.
- Børn, der oplever ensomhed eller symptomer på mistrivesl, er en særligt udsat gruppe. Disse børn har fundet det ekstra svært at vende tilbage efter nedlukningen.
Tegn på mistrivsel
Mistrivsel er blevet målt på baggrund af otte symptomer, som barnet skal have oplevet mindst en gang om ugen. Eleverne har fået følgende svarmuligheder: "næsten hver dag", "mere end en gang om ugen", "næsten hver uge", "næsten hver måned" og ...