De fleste børn begynder i 2-3 års alderen at udvikle det man kalder rollelege, og denne form for leg kan forsætte helt op i 7-8 års alderen. Det er dog især i 3-5 årsalderen, at rollelegene fylder rigtig meget, når børn leger.
Hvad er rollelege
Rollelege kan også kaldes "lade som om lege", for det er lege, hvor børn lader som om, at de er en anden, at de har en anden identitet. De kan f.eks. forestille sig, at de er far, mor, barn. De kan være en flyvende superhelt eller heltinde. De kan lege med eventyrfigurer som prinser, prinssesser og riddere. De kan også lege, at de er dyr og f.eks. lege fugleunge, hund eller hest. Eller måske være en stor og farlig drage, krokodille eller løve.
Er rollelege ens over hele verden
Visse rollelege vil være ens, uanset hvor i verden børn befinder sig. Der er dog undersøgelser som viser, at børns rollelege varierer efter, hvor i verden børn vokser op.
F.eks. vil børn fra Indien godt kunne klæde sig ud som guden Vishnu, eller de kan lege, at de er kvæghyrder. Hvor amerikanske børn vil ofte vælge roller, som de kender fra forskellige film f.eks. rollen som superhelt og prinsesse.
Man ved også, at voksne - både forældre og pædagoger - påvirker til at børn leger visse rollelege og kan være med til at opfordre til visse former for leg. Det gør vi, når vi f.eks. køber et legekøkken, et kaffe- og testel, en dukkevogn, en værktøjskasse, et doktorsæt osv. Rolleleg, hvor man bruger sådanne legeredskaber vil f.eks. ikke forekomme i lande, hvor børn ikke har disse muligheder, ligesom børn i visse dele af verden ikke ser film eller vokser op med store mængder af skønlitterære bøger og derfor ikke vil lege 'superhelt' eller 'skønlitterær fantasyfigur'. Nogle steder i verden vil børn derfor i stedet lege rollelege, som "jeg tager på perlefiskeri" eller "jeg går på jagt", fordi det er det, de ser, de voksne gøre.
Hvorfor leger børn rollelege
Når børn leger med roller, når de forestiller sig, at de f.eks. er far, mor, baby, så giver det dem mulighed for at øve forskellige hierakiske familierelationer. De kan prøve at vise omsorg, putte den lille, give den lille baby mad, trøste når den lille er ked af det osv. Men de kan også prøve at irettesætte og skælde ud, hvis 'babyen' opfører sig forkert. Og den der leger baby kan prøve både at tage imod omsorgen fra 'den voksne', men kan også prøve at være uartig, være ulydig og gøre det modsatte af, hvad 'den voksne' vil have.
Når børn leger f.eks. flyvende superhelt eller ildsprudende drage, så kan de eksperimentere med fysikkens love. De kan lege, at de kan flyve og sprude med ild - selvom de naturligt godt ved, at det blot er leg, så er det dejligt pludselig at kunne noget særligt.
Når børn leger f.eks. hest eller hund, så giver det mulighed for at afprøve, hvordan det er at være "underdanig" eller det modsatte "være den der bestemmer" og på den måde afprøve magtforhold og ...