16. februar 2022
CDC (Center for Disease Control and Prevention) og AAP (American Academy of Pediatrics) har sammensat, opdateret og udvidet deres milepæls-tjeklister for børn i alderen 2 måneder til 5 år. Opdateringen inkluderer som noget nyt også milepæle og tjeklister for alderen 15 måneder og 30 måneder.
Jeg har her løseligt oversat milepæle og tjekliste for netop 15 måneders alderen.
Hvordan dit barn leger, lærer, taler, handler og bevæger sig, giver vigtige fingerpeg om dit barns udvikling. Udviklingsmæssige milepæle er ting, de fleste børn (75% eller mere) kan gøre i en vis alder.
Tjek de milepæle, dit barn har nået ved udgangen af 15 måneder ved at udfylde denne tjekliste. Tag tjeklisten med dig, og tal med dit barns læge om de milepæle, dit barn har nået, og hvad I kan fovente næste gang.
"Lær Tegnene. Handle tidligt" er et værktøj, der ikke må erstatte standardiserede validerede udviklingsscreeningsværktøjer.
Hvad de fleste babyer gør i denne alder
Sociale og følelsesmæssige milepæle
- Kopierer andre børn, mens de leger, tafer f.eks. legetøj ud af en beholder, når et andet barn gør det.
- Viser dig et objekt, som hun kan lide
- Klapper, når hun er glad og synes godt om noget
- Krammer stofdukke eller andet legetøj
- Viser dig hengivenhed (krammer, kæler eller kysser dig)
Milepæle for sprog og kommunikation
- Forsøger at sige et eller to ord udover "mama" eller "dada". Siger f.eks. "ba" for bold (ball) eller "da" for hund (dog).
- Ser på et kendt objekt, når du sætter ord på det.
- Følger anvisninger givet med både en gestus og ord - giver dig f.eks. legetøjet, når du rækker hånden frem og siger "må jeg få legetøjet?".
- Peger for at bede om noget eller for at få hjælp.
Kognitive milepæle (vurdering, tænkning og problemløsning)
- Forsøger at bruge ting på den rigtige måde, f.eks. en telefon, en kop eller en bog.
- Stabler mindst to små genstande oven på hinanden f.eks. to klodser.
Milepæle i bevægelse/fysisk udvikling
- Tager et par skridt på egen hånd.
- Bruger fingrene til at spise med.
Andre ting, som det kan være vigtigt at dele med lægen
- Hvad laver du og din baby ofte sammen?
- Hvilke ting kan din baby godt lide at lave?
- Er der noget, som din baby gør eller ikke gør, som bekymrer dig?
- Har din baby mistet nogle færdigheder, han/hun havde engang?
- Har din baby særlige sundhedsbehov, er han/hun f.eks. født for tidligt?
Tips og aktiviteter: Hvad du kan gøre for at støtte dit 15 måneders barns udvikling:
- Hjælp dit barn med at lære at tale. Et barns tidlige ord er ikke korrekte fra starten. Gentag og føj til det, barnet siger. "Hvis dit barn siger "ba" for bold (ball), kan du svare "bold ja, det er en bold".
- Fortæl dit barn, hvad tingene hedder, når dit barn peger. Vent et par sekunder og giv dit barn mulighed for at lave nogle lyde, før du giver tingene til dit barn. Hvis hun laver en lyd, så anerkend og gentag navnet på tingen "Ja, kop!".
- Lad dit barn hjælpe dig med daglige aktiviteter. Lad barnet selv finde sine sko, komme snacks i turtasken, eller lægge sokkerne i kurven.
- Hav faste rutiner for at sove og spise. Skab en rolig og stille sengetid for dit barn. Nattøj på, børste tænder, læse 1-2 bøger. Putte. Børn mellem 1-2 år har brug for 11-14 timers søvn om dagen inklusiv middagslur. Konsekvente sovetider gør det lettere.
- Vis dit barn forskellige ting som f.eks. en hat og spørg ...
... "hvad gør du med en hat? Du sætter den på hovedet". Sæt hatten på dit hoved, giv hatten til dit barn og se om han/hun kopierer dig. Gør det også med andre genstande som f.eks. en bog eller en kop.
- Syng sange med bevægelser, som f.eks. "Hjulene på bussen". Se om dit barn forsøger at udføre nogle af handlingerne.
- Sig, hvad du tror, dit barn føler (f.eks. trist, sur, frustreret, glad). Brug dine ord, ansigtsudtryk og stemme tli at vise, hvad du tror, hun føler. Sig f.eks. "Du er frustreret, fordi vi ikke kan gå udenfor, men du må ikke slå. Lad os finde et spil, vi kan spille".
- Forvent fortvivlelseanfald. De er normale i denne alder og er mere sandsynlige, hvis dit barn er træt eller sulten. Anfald af fortvivlelse bliver ofte kortere eller sker mindre hyppigt, når dit barn bliver ældre. Du kan prøve at distrahere, men det kan også være okay blot at være til stede uden at gøre noget. Giv dit barn tid til at finde ro og komme videre.
- Lær dit barn "ønsket adfærd". Vis hende, hvad hun skal gøre, og brug positive ord eller giv hende kram og kys, når hun gør det. Hvis hun f.eks. trækker i kæledyrets hale, så lær hende at kæle blidt. Giv hende et kram, når hun gør det.
- Begræns skærmtid (tv, tablets, telefoner osv.) til videoopkald med nære familiemedlemmer. Skærmtid anbefales ikke til børn under 2 år. Børn lærer ved at tale, lege og interagere med andre.
- Opfordre dit barn til at lege med klodser. Du kan stable dem, og hun kan vælte dem.
- Lær dit barn at bruge en kop uden låg til at drikke og øve sig i at spise med en ske. Alt lære at spise og drikke selv giver grisseri, men det er sjovt og rart at få lov.
- Giv kun dit barn vand, modermælk eller almindelig mælk. Du behøver ikke give dit barn juice, men hvis du gør det, så giv max 100 ml (4 ounces) og 100% frugtjuice. Giv ikke dit barn andre sukkerholdige drikkevarer som frugtdrikke, sodavand, sportsdrikke eller mælk med smag (f.eks. chokolade).
- Giv din baby sikre steder at udforske. Sørg for at babysikre dit hjem. Flyt f.eks. skarpe eller ting, der let knækker eller går i stykker, uden for rækkevidde. Lås medicin, kemikalier og rengøringsmidler væk.
- Fortsæt med at tale, læse, synge og fortæl dit barn navne på ting i løbet af dagen. Hun vil forsøge at sige og lære mange nye ord, som kan hjælpe hende med at læse senere hen.
- Lav en bog med billeder og kæledyr i dit barns liv. Navngiv dem, imens I kikker i bogen sammen, sørg også for at der er et billede af dit barn i bogen.
- Syng eller spil børnesange og sange, som din familie kan lide.
- Dans med dit barn.
- Læs nye bøger. Prøv gerne med en ny bog, når I har læst en favorit. Børn kan godt lide genkendelighed og vli gerne høre den samme bog igen og igen. Du kan derfor bruge de ting, de barn godt kan lide, til at introducere nye ting.
- Spil simple spil og leg simple lege f.eks. gemmeleg. Lad dit barn se, at du gemmer dig bag en stol og vent så på, at barnet kommer og "finder" dig.
- Lav en simpel "oprydningssang" og syng den, mens du hjælper dit barn med at rydde op. Dit barn kan hjælpe til med at lægge legetøj i en kurv eller give dig ting, som du kan lægge væk.
- Brug simple fagter og tegnsprog (f.eks. pege og vinke) for at hjælpe dit barn til at tale og vise dig, hvad hun gerne vil have.
- Lad som om, at du taler med barnets bamse. Se om dit barn kopierer dig, eller om det bruger et andet tøjdyr til at tale med det, du holder.
- Pust sæbebobler og lad dit barn sprænge dem. Sig ting, men hun springer dem som f.eks. "pop-pop-pop".
Du kan se den fulde og engelske udgave her
Kærlig hilsen
Helen