16. februar 2022
CDC (Center for Disease Control and Prevention) og AAP (American Academy of Pediatrics) har sammensat, opdateret og udvidet deres milepæls-tjeklister for børn i alderen 2 måneder til 5 år. Opdateringen inkluderer som noget nyt også milepæle og tjeklister for alderen 15 måneder og 30 måneder.
Jeg har her løseligt oversat milepæle og tjekliste for netop 30 måneders alderen.
Hvordan dit barn leger, lærer, taler, handler og bevæger sig, giver vigtige fingerpeg om dit barns udvikling. Udviklingsmæssige milepæle er ting, de fleste børn (75% eller mere) kan gøre i en vis alder.
Tjek de milepæle, dit barn har nået ved udgangen af 30 måneder ved at udfylde denne tjekliste. Tag tjeklisten med dig, og tal med dit barns læge om de milepæle, dit barn har nået, og hvad I kan fovente næste gang.
"Lær Tegnene. Handle tidligt" er et værktøj, der ikke må erstatte standardiserede validerede udviklingsscreeningsværktøjer.
Hvad de fleste babyer gør i denne alder
Sociale og følelsesmæssige milepæle
- Leger ved siden af andre børn og leger nogle gange med andre børn.
- Viser dig hvad hun kan gøre ved at sige: "Se på mig!".
- Følger enkle rutiner, når de bliver sagt. Hjælper f.eks. med at hente legetøj, når du siger, "nu skal vi rydde op!"
Milepæle for sprog og kommunikation
- Siger ca. 50 ord.
- Siger to eller flere ord med ét handlingsord, f.eks. "hund løber".
- Navngiver ting i en bog, når du peger og spørger "Hvad er det?"
- Siger ord som "jeg", "mig" eller "vi".
Kognitive milepæle (vurdering, tænkning og problemløsning)
- Bruger ting til at lade som om, f.eks. lade som om, at en klods er mad, som man kan fodre dukken med.
- Viser enkle problemløsningsevner. Stiller sig f.eks. på en lille skammel for bedre at kunne nå noget.
- Følger to-trins-instruktion f.eks. "læg dukketøjet ned og luk døren".
- Viser, at han kender mindst én farve. Peger f.eks. på en rød farveblyant, når du spørger "hvilken en er rød?".
Milepæle i bevægelse/fysisk udvikling
- Bruger hænder til at vride ting, som at drejet et dørhåndtag eller skrue låg af.
- Tager selv noget af sit tøj af, f.eks. løse bukser eller en åben jakke.
- Hopper fra jorden med begge fødder.
- Vender bogens sider, én af gangen, når du læser højt for ham.
Andre ting, som det kan være vigtigt at dele med lægen
- Hvad laver du og dit barn ofte sammen?
- Hvilke ting kan dit barn godt lide at lave?
- Er der noget, som dit barn gør eller ikke gør, som bekymrer dig?
- Har dit barn mistet nogle færdigheder, han/hun havde engang?
- Har dit barn særlige sundhedsbehov, er han/hun f.eks. født for tidligt?
Tips og aktiviteter: Hvad du kan gøre for at støtte dit 30 måneders barns udvikling:
- Tilskynd dit barn til "fri leg", hvor det kan følge sine interesser, prøve nye ting og bruge tingene på nye måder.
- Brug positive ord og giv dit barn ekstra positiv opmærksomhed overfor den adfærd, som du ønsker at se og giv mindre opmærksomhed ved en adfærd, som du ikke ønsker. Sig f.eks. "jeg kan godt lide, at du gav Jordan legetøjet".
- Giv dit barn madvalg, der er enkle og sunde. Lad ham vælge, hvad han vil spise til en snack, eller hvad han skal have ...
... på. Begræns hans valg til 2 eller 3 muligheder.
- Stil dit barn enkle spørgsmål om bøger og historier. Stil spørgsmål som "Hvem?", "Hvad?" og "Hvor?".
- Hjælp dit barn med at lege med andre børn. Vis dit barn hvordan, ved at hjælpe ham med at dele, skiftes til og bruge "ord".
- Lad dit barn "tegne" med farveblyanter på papir, barberskum på en bakke eller kridt på et fortov. Hvis du tegner en lige lijne, så se om dit barn vil kopiere dig. Når hun bliver god til streger, så vis hende, hvordan man tegner en cirkel.
- Lad dit barn lege med andre børn f.eks. i en park eller på biblioteket. Undersøg også muligheden for legestuer. At lege med andre hjælper dit barn med at lære værdien af deling og venskab.
- Spis familiemåltiderne sammen, så meget I kan. Giv det samme måltid til alle. Nyd hinandens selskab og undgå skærmtid (tv, tablets og telefoner osv.) under måltiderne.
- Begræns skærmtid (tv, tablets og telefoner) til højst 1 time om dagen af et børneprogram med en voksen til stede. Børn lærer ved at tale, lege og interesagere med andre.
- Brug ord til at beskrive ting for dit barn, f.eks. stor/lille, hurtig/langsom, tænd/sluk, ind/ud.
- Hjælp dit barn med at lave enkle puslespil med former, farver eller dyr. Navngiv hver brik, når dit barn sætter den på plads.
- Leg med dit barn udenfor. Tag f.eks. dit barn med i parken (legepladsen) for at klatre på udstyr og løbe i sikre områder.
- Lad dit barn selv styre, hvor meget eller hvor lidt det spiser til måltiderne. Dit job er at tilbyde hende sund mad, og det er dit barns opgave at bestemme, om og hvor meget hun vil spise.
- Spørg dit barns læge/eller pædagogerne i institutionen om toilettræning for at vide, om dit barn er klar til at starte. De fleste børn er ikke i stand til at toilettræne, før de er 2 til 3 år gamle. At starte for tidligt kan give stress og tilbageslag, som kan gøre, at træingen trækker unødigt langt ud.
- Lad dit barn lege med store kasser. Han kan lade som om, det er en bil, bus, tog eller et hus. Lad ham farvelægge og male kasserne, sætte klistermærker på.
- Leg med dit barn udenfor ved at lege "klar, parat, start". Træk f.eks. dit barn tilbage i en gynge. Sig "klar, klar, parat...", vent og sig derefter "start", når du slipper og barnet gynger.
- Tilskynd dit barn til at navngive farver, kropsdele og billeder i bøger.
- Spark bold frem og tilbage mellem dig og dit barn. Når dit barn er god til det, så vis hende, hvordan man løber og sparker til bolden.
- Hav faste rutiner for søvn og måltider. Skab en rolig, stille sengetid for dit barn. Tag nattøj på, børst tænder og læs 1 eller 2 bøger højt. Børn i denne alder har brug for 11-14 timers søvn (inklusiv middagslur). Konsekvente sengetider gør det lettere.
- Leg "kongens efterfølger" med dit barn. Gå i en lige linjer, lav sving, gå baglæns og gå på tæer. Når dit barn ved hvordan, så lad dit barn gå forrest og dig selv følge efter.
- Læs bøger højt for dit barn og besøg det lokale bibliotek. Dette vil hjælpe dit barn med at nyde at læse og være klar til at læse, når hun bliver ældre.
- Tilskynd til lege, som afspejler virkeligheden. Lad f.eks. dit barn lege, at det laver mad ved at bruge sikre ting fra dit køkken.
- Vis dit barn, hvordan man bladrer i en bog eller et blad.
Du kan se den fulde og engelske udgave her
Kærlig hilsen
Helen