Forskningen viser, at leg med dukker har gavnlig virkning på børns hjerner. Undersøgelser viser, at dukkeleg er med til at udvikle børns empati. Samtidig har børns leg ændret sig, så hvor børn tidligere brugte timer på at lege med dukker, så bruger børn i dag ofte tiden foran en skærm. Men hvorfor er dukkeleg så vigtigt? Det handler min artikel om i dag.
Hvad er empati
Empati er evnen til at sætte sig ind i en anden persons sted og kunne fornemme, hvordan den anden person har det, og hvordan det er hensigtsmæssigt at reagere på den anden. Altså en evne til at kunne vurdere, om den anden f.eks. er glad, ked af det, utryg, usikker... og kunne vurdere om den rette reaktion er at hoppe rundt og lave sjov, om man skal tale om noget andet, om man skal sidde stille og måske holde om den anden...
Børn fødes med en naturlig empatisk evne. De kan føle, sanse og fornemme andres følelser fra de er ganske små, og de vil derfor kunne reagere på forældres sindstemninger osv. Men, når det er sagt, så lærer børn også empati ved at være sammen med andre og indgå i samspil med andre. De lærer det af måden, vi som forældre er omkring dem på, og de lærer det af at være sammen med andre børn - og så lærer de det faktisk også, når de leger med dukker.
Forskningen
Et team af neuroscientists fra Cardiff University har, sammen med Mattel Inc. (Barbie), frigivet de seneste resultater fra en flerårig undersøgelse, der ser på dukkelegens kort- og langsigtede indvirkning på børns udvikling. Det er den første undersøgelse, der bruger neurovidenskab til at kortlægge virkningen af dukkeleg, og forskningen udføres frem til 2024.
I 2020 bestilte Mattel en global undersøgelse, hvori der indgik 22 lande og 15.000 forældre til børn i alderen 3-10 år. Her blev forældrene blandt andet spurgt til børns empati, og 91% af forældrene rangerede empati som en vigtig social færdighed, de gerne ville have, at deres barn havde. Undersøgelsen viste, at kun 26% af forældrene vidste, at dukkeleg var en vigtig del i at udvikle netop empati. Samtidig viste undersøgelsen også, at 61% af forældrene var bekymrede for, at pandemien havde påvirket deres barns social-emotionelle udvikling negativt.
Undersøgelsen har overvåget hjerneaktiviteten hos børn i alderen 4-8 år, mens de leger med en række forskellige dukker - blandt andet Barbiedukker (det er jo Matel) og andre legesæt. Undersøgelsens resultater er vigtig for børn af begge køn - det er lige så vigtigt, at drenge leger med dukker, som at piger gør. Undersøgelsen er derfor lavet med både piger og drenge og også uden hensyn til etnicitet.
Under observation af børnene så forskerne øget hjerneaktivitet i den del af hjernen, der hedder posterior superior temporal sulcus (pSTS), når de talte, som om, at deres dukker havde tanker og følelser. Denne del af hjernen er vigtig og stærkt involveret i udviklingen af at kunne bearbejde sociale- og følelsesmæssige påvirkninger. Forskerne brugte også specielt udstyr til at udforske aktiveringen af hjernen, når børn legede med dukker, sammenlignet med, når de legede med tablets - og når de legede alene og sammen med en anden person. Forskerne fandt ud af, at leg med dukker gav en øget aktivering i ...