Et nyt studie fra Roskilde Universitet viser, at børns gener påvirker, hvor meget forældre læser højt for dem.
Asta Breinholdt, der er adjunkt i sociologi på Roskilde Universitet, er en af forskerne bag undersøgelsen. Forskerne har fundet ud af, at børns genotyper har betydning for, hvor meget deres forældre læser for og leger med dem. Det er ikke kun din egen motivation - eller mangel på samme - som afgør, om du læser højt med dit barn eller tumler rundt på gulvet i leg.
Asta Breinholdt fortæller blandt andet: "Forældre-barn-forholdet er et tovejsforhold. Det går begge veje, og nogle gange putter vi måske lidt for meget over på forældrenes skuldre. De spiller en stor rolle, men børn spiller også en rolle. Det er ofte genkendeligt for forældre med flere børn, hvor søskende reagerer forskelligt på f.eks. højtlæsning".
Forskningen er interessant, fordi det udfordrer opfattelsen af, at enten er vores adfærd bestemt af det sociale miljø eller af vores genetik. Undersøgelsen viser, at andres genetik påvirker vores adfærd (det vil sige, at børn påvirker deres forældre), ...