Forleden holdt jeg foredrag om opdragelse, og i den forbindelse blev jeg spurgt, hvordan man kan hjælpe det lille barn med at regulere sine følelser - en ting er at lytte, anerkende og støtte, men nogle gange er det ikke nok. Nogle gange er det som om, at barnet bliver hængende i de svære følelser og ikke rigtigt kan komme videre - og hvad gør man så?
I dag skal min artikel derfor handle om, hvordan vi hjælper små børn med at regulere deres følelser.
Små børn er styret af deres mellemhjerne
Man kan sige, at hjernen består af 3 dele: Storhjernen, mellemhjernen og hjernestammen. Små børn er styret af deres mellemhjerne, hvilket betyder, at de ofte handler ud fra lyst og impulsivitet. Det lille barns adfærd og reaktioner er i høj grad drevet af følelser, grundlæggende behov og impulser.
Barnet har naturligt også en storhjerne, men forbindelserne til storhjernen fungerer ikke godt endnu. Hjernen er hele tiden under udvikling, og forbindelserne mellem hjernens forskellige dele dannes blandt andet af den måde, som vi voksne møder barnet på. De dannes af, at vi viser barnet det, som vi gerne vil lære barnet, og det gælder også, når vi gerne vil give barnet en bedre forståelse af og håndtering af dets følelser.
AT MØDE BARNETS FØLELSER
Når vi gerne vil møde barnets følelser, så er der nogle forskellige ting, som er vigtige:
1. Skab en tryg base. At etablere en tryg og stabil ramme er afgørende for at støtte følelsesregulering hos små børn. Det skaber tillid og tryghed, hvilket er fundamentet for at kunne håndtere følelser.
Et eksempel:
Når dit barn har været i vuggestue eller i børnehave, og I kommer hjem efter en lang dag, så er det vigtigt, at du tager dig tid til at sætte dig ned sammen med dit barn, spørger ind til dagen, hvad barnet har lavet og oplevet, både af de sjove og mindre sjove ting - og at du lytter aktivt og interesseret uden at afbryde barnet. Det vil vise dit barn, at barnets følelser er vigtige og værdsat.
2. Anerkend dit barns følelser. Det er vigtigt, at du anerkender barnets følelser, uanset om barnet giver udtryk for, at noget har været sjovt, frustrerende eller svært. Det hjælper dit barn med at føle sig set og forstået.
Et eksempel:
Hvis dit barn f.eks. udtrykker vrede over, at et andet barn har taget legetøjet fra det, så kan du sige "jeg kan godt se, at du blev rigtigt ked af det, fordi du gerne ville lege med legetøjet. Det er okay, at blive vred og ked af det".
3. Lyt aktivt og reflekterende. At kunne lytte er afgørende i at støtte følelsesregulering. Ved at lytte aktivt og reflekterende, så viser du dit barn, at barnets føleler er vigtige, og at du respekterer, at barnet har det, som det har det.
Et eksempel:
Hvis dit barn f.eks. siger "jeg er ked af det, for AB ville ikke lege med mig", så kan du f.eks. svare "det lyder virkelig svært for dig. Du ville gerne have leget sammen med AB, ik'?".
AT HJÆLPE BARNET VIDERE
Nogle gange, så bliver barnet hængende i de svære følelser, og her er der også nogle ting, som vi kan gøre:
1. Tilbyd alternativer. Det kan være en god idé at tilbyde din hjælp og guide barnet i, hvordan noget måske kan lykkes, hvis man gør det på en anden eller alternatv måde.
Et eksempel:
Hvis dit barn f.eks. bliver frustreret over, at barnets byggeklodser ikke vil, som barnet vil, så kan du f.eks. sige "skal vi prøve at finde en anden måde at bygge på? Hvad tror du, vi kan prøve i stedet?".
2. Afled opmærksomheden. Hvis dit ban er meget fokuseret på det, som er årsagen til barnets vrede eller frustration, så kan det nogle gange være en god idé at få barnets ...