Fingermad er vigtigt for babyer. At få lov til at spise selv spiller en afgørende rolle i det lille barns ernæringsmæssige udvikling, og Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet, at man kan tilbyde børn mad i hånden som supplement til deres øvrige mad. Maden skal naturligvis tilpasses barnets alder og modenhed, og børn må aldrig sidde med mad i hånden uden opsyn.
Men hvorfor er fingermad så vigtigt? Det skal min artikel handle om i dag.
Sensorisk stimulation
Når det ille barn spiser med fingrene, så får det masser af sensoriske stimuli. Når barnet sidder med maden i hånden, har det mulighed for at udforske madens forskellige teksturer, smage og former. Barnet kan undersøge både med sine hænder og sin mund.
Alle sanser bliver stimuleret, det gælder både berøringssansen, smagssansen, synssansen, lugtesansen, og barnet træner også sin mundmotorik og mundfornemmelse.
Finmotorisk udvikling
Fingermad har betydning for barnets finmotoriske udvikling. Når det lille barn griber og klemmer om maden, udvikles dets finmotorik, samtidig med at koordinationen mellem øjne og hænder øves. Barnet bliver stille og roligt i stand til at kontrollere og koordinere de små muskler i hænder og fingre, hvilket er vigtigt for senere at kunne lære at bruge bestik, klæde sig selv af og på, holde på en blyant og lignende.
Fingermad spiller en vigtig rolle i forhold til at lære at gribe og flytte, samt i forhold til at lære pincet-greb. I begyndelsen bruger barnet tommelfinger, pegefinger og langefinger til at gribe med og gradvist udvikles det fulde pincet-greb, hvor barnet begynder kun at bruge tommel- og pegefinger.
Fingermad styrker hånd-øje-koordinationen. At undersøge, røre ved, gribe, flytte og spise fingermad kræver, at håndbevægelserne kan koordineres med synet. At spise fingermad er således god træning for netop dette.
Objektpermanens
Små børn forstår ikke, at en ting stadig kan eksistere, selvom den ikke er synlig eller forsvinder ud af synsfeltet. At lære dette er en vigtig milepæl i barnets udvikling. I de første ca. 6 måneder forstår barnet f.eks. ikke, at mad, der er faldet på gulvet, stadig findes, og barnet vil derfor ikke søge efter det.
Når barnet i 6-8 måneders alderen tager sin mad med fingrene og fører den til munden, vil barnet opleve, at maden "forsvinder" ind i munden - hvilket kan give barnet en erfaring om, at maden stadig eksisterer, selvom den ikke er synlig i barnets hænder. Barnet begynder således at få en forståelse af det, der kaldes objektpermanens.
Selvstændighed og selvbestemmelse
Små børn har en naturlig lyst til at udforske og lære. De vil rigtig gerne inddrages, og de har brug for at mærke, at de kan flere og flere ting selv. At lade barnet spise selv er med til at fremme dets følelse af selvstændighed og selvbestemmelse. Det lille barn har brug for at mærke, at det kan handle efter egne ønsker og behov, og at kunne spise selv styrker blandt andet dit barns selvtillid.
Fingermad giver dit barn en følelse af kontrol. Det giver dit lille barn en følelse af fysisk uafhængighed, når dit barn kan sidde med ved bordet i sin højstol og spise selv. Dit barn lærer at regulere, mærke efter, hvornår det er sulten, og hvornår det er ...