For det lille barn er drømme en vigtig del af den mentale og følelsesmæssige udvikling. Men hvad drømmer det lille barn egentlig om? Hvordan hænger drømme og barnets hverdag sammen? Og hvordan kan du, som forælder, bedst støtte dit barn, når barnet f.eks. vågner af en drøm?
Der er lavet forskellig forskning omkring børns søvn og drømmeaktivitet, og dette har givet os en indsigt i, hvordan børns drømme udvikler sig og er forskellige i forskellige aldersgrupper. Selvom dit barn er så lille, at det endnu ikke selv kan sætte ord på sine drømme, så drømmer dit barn meget. Min artikel i dag skal handle om det lille barns drømmeoplevelser.
0-1 år. Tidlige drømme og søvnmønstre
I det første leveår er barnets drømmeaktivitet meget anderledes end voksnes. Nyfødte sover størstedelen af døgnet, ofte mellem 16-18 timer, og en stor del af søvnen er REM-søvn, som netop er drømmesøvn. Forskningen viser dog, at spædbørn formentlig ikke drøme i samme komplekse billeder eller historier, som voksne gør. Deres hjerne er stadig i gang med at udvikle sig, og deres drømmeaktivitet er mere baseret på sensoriske oplevelser, altså følelser og sanseindtryk, snarere end konkrete historier eller sammenhængende fortællinger.
Det lille barn bearbejder verden gennem sanseindtryk som lyd, lys og berøring. Det lille barns drømme vil derfor sandsynligvis være en reflektion af disse enkle oplevelser og fornemmelser. Drømme hos det helt lille barn handler derfor sandsynligvis om lyde fra forældres stemme, bløde berøringer eller følelsen af at blive holdt tæt.
Man formoder, at det lille barns drømme er en slags genoplevelse af simple sanseoplevelser fra hverdagen, snarere end drømme med en begyndelse, en midte og en slutning. Det ses også sjældent, at de mindste børn vågner op på grund af en ubehagelig drøm.
1-3 år. Enkle drømme og øget bevidsthed
Fra 1 års alderen og frem mod 3 år begynder børn at udvikle en større forståelse af verden omkring dem. Samtidig bliver deres drømme mere komplekse. I denne alder udvikles barnets sprog, motorik og også sociale interaktioner, og dette vil naturligt afspejle sig i drømmene. Barnet kan derfor begynde at drømme om mennesker og genstande, som det kender - drømmene vil f.eks. handle om forældrene, kæledyr, legetøj eller daglige aktiviteter.
Mange børn vil i 1-3 års alderen også kunne begynde at have mareridt. Det ses ofte som reaktion på noget, som har skræmt barnet i løbet af dagen, det kan være høje lyde, ændringer i rutiner eller nye oplevelser. Da børns evne til at forstå og bearbejde følelser i denne alder stadig er under stor udvikling, så kan selv små stressfaktorer i hverdagen resultere i drømme, som kan virke skræmmende.
Børn i 1-3 års alderen kan f.eks. drømme om adskillelse, eller om at blive væk fra deres forældre. I denne alder begynder barnet at forstå, at de primære omsorgspersoner ikke altid er til stede, hvilket naturligt ofte vi skabe en vis frygt for adskillelse, en separationsangst. Dette kan vise sig både i dagtimerne, når barnet er vågen, og også i barnets drømme.
I 1-3 års alderen begynder børn naturligt også at udforske verden mere og mere selvstændigt, men samtidig har de brug for trygheden fra deres forældre. Drømme om adskillelse kan derfor være en måde, hvorpå barnet bearbejder den frygt, som barnet måske oplever i virkeligheden, f.eks. når barnet starter i vuggestue, eller oplever at være kortvarigt væk fra sine forældre.
Drømmene i denne alder er dog stadigt relativt enkle og korte i deres indhold, og barnet vil sjældent have en fuld udviklet fortælling i sin drøm.
3-6 år. Fantasien tager mere og mere over
Fra 3 års alderen begynder barnets drømme at blive mere levende og fyldt med fantasi. Barnets sprog, sociale færdigheder og evne til at forestille sig ting, som ikke er virkelige, blomstrer i denne alder. Og det betyder, at barnets drømme naturligt begynder at blive mere komplekse og fantasifulde. I denne alder er det derfor helt almindeligt, at barnet drømmer om fantasivæsener, eventyr eller situationer, der blander virkelighed med fantasi.
I 3-6 års alderen oplever børn ofte også mareridt. Dette skyldes deres stigende bevidsthed om verden og en spirende frygt for det ukendte. I denne alder begynder børn at stille mange spørgsmål, som f.eks. "Hvad sker der, når nogen dør?","Kommer du altid til at være her?", "Hvorfor vil ingen lege med mig?", "Hvordan ved jeg, om nogen kan lide mig?", "Er de andre børn søde?", "Kommer du og henter mig?", "Hvad hvis jeg ikke kan finde dig?" osv. osv. Spørgsmål som disse afspejler barnets stigende kognitive og følelsesmæssige udvikling, og de usikkerheder, som barnet oplever i løbet af dagen, kan afspejle sig i barnets drømme - ofte som mareridt.
Forskning viser, at børn bruger drømme som en måde at bearbejde deres oplevelser på. Når børn i 3-6 års alderen ofte oplever mareridt, så er det, fordi de i denne alder oplever flere udfordringer, står i nye sociale situationer og generelt har en stigende bevidsthed om verden omkring sig. Drømmene vil afspejle barnets daglige oplevelser, og det vil være en måde for barnet at bearbejde både positive og negative følelser og oplevelser.
Er der forskel på drømme om dagen og om natten
Forskning viser, at REM-søvn, den søvn hvor drømme opstår, optræder både under daglige lure og under nattesøvnen. Dagssøvn er dog naturligt kortere, og indeholder derfor mindre tid i REM-søvn. Det betyder, at de drømme, som børn har under deres dagssøvn, sandsynligvis er mindre komplekse og mindre intense end de drømme, som barnet har om natten. Natlige drømme, særligt dem, der kommer sidst på natten, kan være længere og mere følelsesmæssigt ladede, hvilket gør, at børn ofte vågner op midt i en drøm eller efter en drøm.
Drømme under dagssøvn, når barnet f.eks. sover formiddagslur og middagslur, spiller en vigtig rolle i bearbejdelse af dagens oplevelser. Når børn sover, bruger hjernen tid på at bearbejde de følelser og oplevelser, der har været i løbet af dagen. Dagslure giver hjernen mulighed for at bearbejde følelser og indtryk i "små bidder", hvilket vil mindske følelsesmæssig overvældelse senere på dagen og også mindske risikoen for mareridt, da mareridt ofte er knyttet til uforløste eller stærke følelser.
Selvom søvn om dagen ikke kan forhindre drømme eller mareridt om natten, så kan dagssøvn altså hjælpe med at reducere intensiteten og hyppigheden af drømme og mareridt om natten. Når børn får muilghed for at hvile i løbet af dagen, vil deres stressniveau ofte være lavere om aftenen, og det vil også føre til mere rolig nattesøvn.
Studier viser, at mangel på søvn, både om dagen og om natten, kan gøre det sværere for barnet at regulere sine følelser. Børn, som ikke får nok søvn, vil opleve øget stress, og mangel på REM-søvn kan føre til følelsesmæssigt meget intense drømme. Hvis børn er ...