19. september 2024
Der er mange ting, som vi forældre skal lære vores børn. Vi skal blandt andet hjælpe vores børn med at håndtere modgang og de frustrationer, som naturligt opstår, når barnet mærker, at ting er svære, eller at der bliver sagt noget, som f.eks. gør en ked af det. Og her kan det være en rigtig god idé, at vores børn lærer at sige "pyt", da det at kunne sige "pyt" hjælper barnet med at navigere i hverdagens små og store udfordringer.
Hvad betyder det at sige "pyt"
Når vi bruger ordet "pyt", så er det et udtryk for, at vi kan lade tingene ligge, at vi ikke lader os påvirke af noget, der er ude af vores kontrol eller noget, som ikke er så vigtigt, hvis man ser tingene i et større perspektiv.
Når vi siger "Pyt", så anerkender vi, at noget er irriterende eller frustrerende, men vi beslutter os for at slippe det og komme videre. På den måde signalerer vi overfor os selv, at det ikke er værd at bruge energi på.
Små børn vil naturligt opleve skuffelser, frustrationer eller irritationsmomenter. Det kan være søskende som skændes, legetøj der går i stykker, eller at barnet f.eks. ikke er den første, som bliver valgt til en leg. At sige "pyt" er en påmindelse om, at man ikke kan kontrollere alt, nogle gange sker der ting, som vi ikke kan styre, og det er helt okay.
Hvorfor er det vigtigt, at børn lærer at sige "pyt"
Når dit barn lærer at sige "pyt", så lærer dit barn at acceptere og tilgive små fejl og problemer, uden at det fylder for meget.
Barnet lærer, at det ikke behøver hænge fast i de små ting, som ikke gik, som barnet måske havde ønsket. Børn bliver naturligt ofte overvældede af små frustrationer, når ting ikke går som planlagt, og hvis barnet ikke har et redskab til at håndtere disse følelser, så kan det hele føles meget overvældende og uoverskueligt, At kunne sige "pyt" er det redskab, som giver dit barn mulighed for at komme videre og ikke holde fast i mindre betydningsfulde problemer.
Når dit barn lærer at sige "pyt", så vil det hjælpe barnet til en bedre følelsesmæssig regulering. I stedet for at lade frustrationer eskalere til vrede, gråd, eller at barnet måske opgiver, så får barnet via ordet "pyt" et redskab, som kan dæmpe de intense følelser. Barnet lærer også med tiden at reflektere over, om det er værd at bruge energi på situationen.
At kunne sige "pyt" kan også hjælpe dit barn med at se det hele lidt mere positivt. I stedet for at hænge fast i de negative oplevelser eller de situationer, som ikke gik som forventet, så lærer barnet at fokusere på det gode og komme videre. Barnet lærer således at se fremad og ikke tilbage, og barnet lærer at finde løsninger fremfor at dvæle ved problemerne.
Når børn lærer at sige "pyt", så bliver de ofte også bedre til at håndtere konflikter med andre børn. I stedet for at lade sig gå på eller blive opslugt af vrede og skuffelse over små uoverensstemmelser, så bliver barnet bedre til at tilgive og i stedet fokusere på, hvordan de kan komme videre. At kunne håndtere sine følelser på denne måde vil ofte hjælpe dit barn til at undgå voldsomme konflikter, og det kan være med til at opbygge stærkere venskaber.
Hvordan lærer du dit barn at sige "pyt"
- Sig "pyt" i hverdagen. Når noget går galt, så sig "pyt" højt. Det kan være, at du taber noget, som går i stykker, eller at noget ikke går, som du havde håbet på - sæt ord på, så dit barn hører direkte, hvordan man kan sige "pyt" og komme videre. Sig f.eks. ""Åh, nej, jeg tabte bolden i vandet, pyt med det, vi finder en ny leg!".
- Anerkend dit barns følelser. Det er vigtigt, at dit barn føler sig hørt og forstået. Ordet "pyt" må ikke bruges på en måde, hvor barnet ikke føler sig lyttet til og taget alvorligt. Hvis dit barn er ked af det, så start derfor med at anerkende barnets følelser. Sig f.eks. "Jeg kan godt se, at du bliver ked af, at tegningen ikke bliver, som du havde håbet. Derefter kan du introducere "pyt" og f.eks. sige "pyt med det, vi prøver igen eller laver noget andet sjovt".
- Brug humor og leg. I kan også lege med "pyt" og f.eks. sige "pyt" med en sjov stemme eller sige det med lidt rytme eller sang, når der sker små fejl. Man kan faktisk også købe en "pyt-knap", som I kan have ...
... stående fremme og f.eks. løbe hen og trykke på, når der er brug for et "pyt" i hverdagen.
- Lær dit barn forskel på vigtige og mindre vigtige ting. Børn skal naturligt lære, hvilke situationer, der virkelig betyder noget, og hvilke der ikke gør. Når dit barn bliver frustreret over noget, så kan du f.eks. stille spørgsmålet "Er det her noget, vi kan sige "pyt" til, eller er det noget, vi skal tale om og løse?".
- Ros dit barn for at sige "pyt". Det er vigtigt, at dit barn føler, at det har en god måde at håndtere forskellige situationer på, og du kan f.eks. sige "det var rigtigt godt, at du sagde "pyt", da klodserne væltede - du er god til at komme videre!". Det vil styrke dit barns selvfølelse.
At sige pyt handler ikke om at undertrykke følelser eller ignorere problemer
At sige pyt handler ikke om at undertrykke følelser eller ignorere problemer, tværtimod. Det handler om, at give dit barn mulighed for at håndtere situationer, hvor det møder modgang, bliver ked af det eller frustreret over små udfordringer. At sige pyt er ikke det samme som at skubbe følelserne væk.
Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om at ignorere de følelser, som naturligt opstår i situationer, hvor barnet bliver såret eller frustreret. Barnets følelser skal altid anerkendes først.
Et eksempel:
Dit barns gode legekammerat har sagt "du er dum". Det gør naturligt dit barn såret og ked af det.
- Start med at anerkende dit barns følelser. Dit barn har brug for at vide, at det er normalt at føle sig såret, ked af det, vred og frustreret. Og du kan f.eks. sige "Jeg kan godt forstå, du blev ked af det, da din ven sagde det. Det er helt normalt at blive såret, når nogen siger noget ubehageligt".
- Spørg derefter ind til oplevelsen. Få dit barn til at sætte ord på sine følelser, og få en bedre forståelse af, hvad der skete. Dette vil hjælpe dit barn til på sigt at reflektere over en situation og måske kunne se, at legekammeraten måske var vred eller måske selv ked af det. Du kan f.eks. spørge "tror du, der var en grund til, at din ven sagde det?", "hvad skete der lige før, han/hun sagde det?".
- Når dit barn har fået udtrykt sine følelser, så kan du sætte ord på, at folk nogle gange siger ting, som de ikke mener, eller fordi de selv har det svært. På den måde forklarer du, hvordan du tænker, at situationen kan være opstået. Du kan f.eks. sige "jeg ved, at det ikke føles rart, men nogle gange kan man godt komme til at sige dumme ting, fordi man selv er vred eller ked af det. Måske mener din ven det ikke, og så kan vi måske bare sige "pyt" og lade det ligge".
- Du kan også vise din støtte og bekræfte dit barns værdi og minde dit barn om, at det er langt mere end de ord, som andre siger. Du kan f.eks. sige "du er ikke dum, du er klog og sjov og dejlig, og det er vigtigt, at du ved det. Så lad os sige "pyt", fordi vi ved, at det ikke er sandt, og det skal ikke ødelægge vores dag".
At lære sit barn at sige "pyt" i situationer, hvor det bliver mødt med negative ord som "du er dum", handler derfor om at balancere mellem at anerkende barnets følelser og samtidig give barnet redskaber til at slippe det og kunne lege videre med sin i øvrigt ellers gode legekammerat.
Der er forskel på at håndtere og ignorere problemer
Det er vigtigt, at du hjælper dit barn med at forstå, at "pyt" ikke er det samme som at ignorere problemer. Hvis dit barn oplever noget, som virkelig går barnet på, så er det vigtigt at hjælpe med at finde en løsning eller tale om det. "Pyt" bruges i situationer, hvor der ikke er noget at gøre ved situationen, eller hvor du skønner, at problemet er for lille til, at der behøver blive gjort mere.
Du skal hjælpe dit barn med at finde ud af, hvad der er virkelige problemer, og hvad der kan slippes. Nogle situationer kræver naturligt mere opmærksomhed og handling, mens andre - f.eks. en hurtig kommentar fra en legekammerat, som f.eks. "du er dum", ikke behøver fylde så meget. Der skelnes naturligt her mellem, om det er sagt hurtigt i en kortvarig konflikt, eller om det er noget, som siges dagligt.
Brug af "pyt" fungerer kun, hvis dit barn først har haft mulighed for at bearbejde de følelser, som barnet oplever. Hvis du springer direkte til "pyt" uden at lytte til eller anerkende dit barns følelser, så vil dit barn naturligt kunne føle sig afvist, eller dit barn kan føle, at dets følelser bagatelliseres.
Bedste hilsner
Helen