De fleste forældre vil ofte opleve, at deres barn knytter sig særligt til en bamse eller et andet tøjdyr. Bamsen, den er helt uundværlig, når barnet f.eks. skal sove.
Men, hvad er det, der gør bamsen så vigtig for barnet? Hvorfor har mange børn glæde ved denne bløde ven, og hvilken betydning har en bamse for barnets udvikling? Det skal min artikel handle om i dag.
Overgangsobjekt og tryghedsgiver
En bamse fungerer ofte, som det man kalder for et overgangsobjekt. Det betyder, at den kan bygge bro mellem barnet og forældrene, og den kan derfor hjælpe barnet med at håndtere adskillelse fra forældrene. Den skaber således en tryghed, når forældrene ikke er til stede. Det kan f.eks. være overgangen mellem hjem og dagtilbud, eller overgangen mellem forældre og bedsteforældre. I en sådan situation bliver bamsen en trøst og en stabilitet, som hjælper barnet med at håndtere nye eller udfordrende situationer.
Forskning peger på, at børn, der knytter sig til en bamse eller et andet overgangsobjekt, ofte føler sig mere trygge og mindre ængstelige, når de skal klare sig uden deres mor eller far.
En bamse kan også have en selvberoligende funktion. Det vil sige, at den kan hjælpe barnet med at regulere sine følelser, især i situationer, hvor barnet føler sig usikker eller måske bliver bange.
Substitut for forældrene
Ud over at være et overgangsobjekt, så fungerer bamsen ofte også som substitut for mor eller far. Barnet bruger sin bamse til at give den tryghed, beskyttelse og nærvær, som forældrene normalt giver barnet. Dette er særligt vigtigt i situationer, hvor I forældre ikke er fysisk til stede, f.eks. når jeres barn skal sove, skal afleveres i vuggestue, eller f.eks. skal overnatte hos bedsteforældre eller hos en legekammerat.
Små børn udvikler en tæt tilknytning til deres primære omsorgspersoner, oftest mor og far - og barnet føler sig naturligt mest tryg i nærheden af netop mor og far. Når I forældre ikke er til stede, så kan barnet opleve adskillelsen, separationen, som stressende. Og her fungerer bamsen som erstatning for den tryghed, som I plejer at give. Bamsen er noget velkendt, som barnet kan holde om, kramme og interagere med. Bamsen kan skabe en følelse af, at noget trygt og stabilt er til stede, selv når I forældre ikke er det.
Udvikling af omsorg, selvtillid og uafhængighed
Da barnet ofte føler sig tæt knyttet til sin bamse, så vil barnet ofte vise omsorg for sin bamse. Dit barn vil f.eks. pleje og passe bamsen, når den er syg, eller putte bamse og sørge for, at bamsen sover trygt. Disse små handlinger er med til at styrke barnets evne til at vise omsorg og passe på en anden.
Når barnet bruger bamsen, som substitut for mor eller far, så lærer barnet også at berolige sig selv og få styr på sine følelser, uden at I forældre behøver være der. Det kan således hjælpe barnet med at opbygge en vis selvtillid - en følelse af "jeg kan godt finde ud af det her", hvilket er en rigtig god følelse af have.
Ud over at styrke barnes evne til at vise omsorg og give barnet en følelse af tillid til egne evner, så er bamsen også med til at støtte barnets uafhængighed. Når jeres barn bruger sin bamse i situationer, hvor det føler sig utrygt eller ked af det, så lærer det at håndtere de svære følelser og berolige sig selv gennem en ekstern figur. Det er netop nyttigt i situationer, hvor I forældre ikke er tilgængelige - f.eks. når jeres barn skal sove alene.
Forskningen viser, at børn med overgangsobjekter ofte er mere selvstændige og har lettere ved at håndtere nye situationer, da bamsen fungerer som en konstant mulighed for at få trøst og tryghed.
Bamsens rolle i forskellige aldre
Betydningen af en bamse ændrer sig ofte i takt med, at barnet bliver ældre. For små børn kan bamsen primært fungere som en trøst og tryghedsskaber, for større børn bruges bamsen ofte i fantasifuld leg.
I 0-2 års alderen fungerer bamsen ofte som overgangsobjekt og tryghedsgiver. Bamsen giver tryghed og ro, når barnet er eller skal være uden sine forældre.
I 2-4 års alderen overgår bamsen ofte fra at være et trøstende objekt til at blive en aktiv deltager i barnets leg. Barnet begynder at inkludere bamsen i hverdagens aktiviteter, tale til den og bruge den i sine rollelege.
I 4-6 års alderen bliver bamsen ofte en mere integreret del af barnets mere komplekse lege. Fantasien er stor i denne alder, og bamsen vil ofte være en aktiv del af barnets leg og historiefortælling, ligesom barnet øver sine sproglige færdigheder ved at tale til bamsen og lade bamsen være en del af en dialog - hvor barnet selv styrer både spørgsmål og svar.
Når børn er mere end 6 år gamle, og således når skolealderen, så begynder bamsens rolle ofte at ændre sig. Det betyder dog ikke, at bamsen mister sin betydning. For mange børn er bamsen stadig et symbol på tryghed, som barnet har en stærk følelsesmæssig tilknytning til. Derfor vil man ofte opleve, at større børn (og unge) stadig gerne vil have, at bamsen sover ved siden af dem, eller de finder måske deres bamse frem, når de oplever, at noget er utrygt, eller hvis de er kede af det.
Bamse og tidlige læsefærdigheder
Forskningen viser, at bamser og andre elskede tøjdyr kan spille en rolle i udviklingen af børns tidlige læsefærdigheder, det man kalder for tidlig litteracy. Det vil sige den forberedende fase, hvor barnet begynder at udvikle de grundlæggende færdigheder, der gør, at barnet senere hen vil kunne lære at læse og skrive.
Tidlige læsefærdigheder er blandt andet, at barnet får kendskab til bogstaver og lyde, at barnet leger med ord, rim og remser. Det er også, at barnet får læst historier højt, lytter, og lærer at genfortælle en historie. Ligesom det er, at barnet begynder at kikke i bøger, kan vende bogen rigtigt, bladre i bogens sider. Eller at barnet begynder at forstå, at tekst har betydning, og at det at læse og skrive er en måde at kommunikere på.
Mange børn bruger deres bamser til at læse højt for, de fortæller deres bamse historier eller taler med deres bamser, og det er netop her, at bamsen gør ...