16. december 2024
Det er en god idé, at vi lærer vores barn at sige tak for en gave - også når barnet ikke nødvendigvis er glad for gaven. Det er her vigtigt, at vi finder balancen mellem at anerkende barnets følelser, og samtidig lære barnet det, som vi normalt forbinder med almindelig høflighed.
Min artikel i dag skal derfor handle om, hvordan vi kan hjælpe vores børn med at sige "tak for gaven".
Forbered dit barn på forhånd
- Det vil være en rigtig god idé at tale med dit barn om, at man nogle gange godt kan få gaver, som man ikke har ønsket sig. Måske har dit barn lavet en ønskeseddel, og har derfor en forventning om, at disse gaver vil ligge under juletræet. Når det så ikke er tilfældet, kan barnet blive skuffet. Derfor kan det være en god idé at forventingsafstemme lidt. Sig f.eks.:
"En ønskeliste er en liste med idéer, som kan hjælpe familien med at købe gaver. Men nogle gange vælger de noget andet, som de tror, du vil blive glad for, eller som de synes er noget godt."
"Det er ikke altid, at man får gaver, som er på ønskesedlen. Nogle gange kan det være spændende at blive overrasket. Måske finder vi ud af, at vi kan lide noget, som vi ikke vidste, at vi ønskede os."
"Du har ønsket dig rigtig mange ting. Du får nok en gave fra mormor og morfar, farmor og farfar, mor og far - og så måske en gave fra julemanden. Det er 4 gaver i alt."
- Tal med dit barn om, hvorfor vi får gaver, og hvorfor vi skal sige tak for gaverne. At det handler om at værdsætte, at nogen har brugt tid og energi på at finde en gave. De giver os gaven, fordi de gerne vil gøre os glade. De har brugt tid på at fide noget, som de troede, vi kunne lide. Det kan være en god idé at vende fokus fra selve gaven til giverens intention. Sig f.eks.:
"Når vi får en gave, er det vigtigste, at nogen har tænkt på os og gerne vil gøre os glade. Derfor siger vi tak, selvom gaven måske ikke er noget, vi havde ønsket os."
Øv konkrete sætninger
Hvis dit barn synes, det er svært at sige tak, så kan I øve dette på forhånd. Det handler ikke om, at du skal lære dit barn at lyve, men derimod om at man godt kan være høflig, selvom man ikke er glad for noget. Barnet skal lære at værdsætte handlingen, selvom han eller hun ikke nødvendigvis værdsætter gaven. Lær f.eks. dit barn at sige:
"Tusind tak for gaven. Hvor er det sødt af dig at tænke på mig."
"Tak fordi du har købt en gave til mig. Jeg glæder mig til at prøve den."
"Tak, hvor er det spændende."
Det handler om at finde nogle neutrale, høflige sætninger, som barnet kan bruge, uden at barnet skal lade som om, at det er særligt glad for gaven.
Anerkend dit barns følelser
- Hvis dit barn får en gave, som han eller hun ikke bryder sig om, så er det vigtigt, at dit barn får at vide, at det er helt okay at føle sig skuffet eller forvirret. Vi kan alle blive skuffede, overraskede, frustrerede osv. Det er helt naturlige følelser, som vi alle skal have lov til at have. Nogen voksne vil måske begynde at sige "det er jo bare en gave", eller "du skal være glad for, at du overhovedet får noget", men det vil få barnet til at føle sig forkert. I stedet kan du f.eks. sige:
"Jeg kan godt se, at du blev lidt skuffet, for det var ikke lige det, du havde ønsket dig. Det er helt okay at føle sig lidt trist, når man havde håbet på noget andet".
- Det er også en god idé at give dit barn mulighed for at uddybe, hvad han eller hun følte og hvorfor. Det vil hjælpe dit barn med at bearbejde oplevelsen og forstå, hvordan han eller hun kan reagere anderledes næste gang. Du kan f.eks. spørge:
"Hvordan havde du det, da du pakkede den gave op? Var det svært at sige tak, når du ikke helt vidste, hvad du skulle mene om gaven?"
Vis selv taknemmelighed
Børn lærer rigtig meget af, hvordan vi selv reagerer. Hvis du får en gave, som du ikke er så begejstret for, så kan vise, hvordan du stadig takker på en høflig og ærlig måde. Du kan f.eks. sige:
"Tak for denne gave, det var en overraskelse. Hvor er det sødt, at du har tænkt på mig."
Det er ofte også en god idé at bruge konkrete eksempler, som viser, at det ofte handler mere om tanken bag end om selve gaven. Du kan f.eks. sige:
"Kan du huske, da jeg fik den skål af bedstemor sidste år? Det var ikke lige noget, jeg havde ønsket mig, men jeg blev alligevel glad, for det er bedstemors måde at vise, at hun holder af mig."
Når gaven åbnes foran giveren
Hvis dit barn åbner sin gave foran giveren, og du kan se eller måske på forhånd ved, at denne gave ikke er noget, som barnet har ønsket sig eller umiddelbart vil blive glad for, så kan du hjælpe dit barn med at fokusere på selve øjeblikket. Det er f.eks. ofte en god idé at kommentere lidt på indpakningen:
"Sikke noget flot papir, den er rigtigt fint pakket ind." Når du sætter ord på f.eks. indpakningen, så giver du lige dit barn et pusterum, hvor barnet får tid til at huske på de høflige sætninger, som I har øvet, og barnet kan derefter bedre sige "tak for gaven".
Det kan også være en god idé, at du åbner pakken sammen med dit barn. Hvis det er noget, der kan udforskes, så kan du foreslå, at det er noget, I gør sammen. Du kan f.eks. sige:
"Ej, hvad mon den kan? Det kan vi prøve sammen." Eller "det ser spændende ud, hvordan mon man bruger den?" eller lignende. Ved at fokusere på nysgerrighed og undersøgelse, så viser du dit barn, at der kan være noget positivt ved gaven, men du sender også et ...
... signal til giveren om, at det er en gave, som du senere vil hjælpe barnet med at bruge.
Du kan også hjælpe dit barn med at huske på nogle af de ting, som I har talt om forinden. At giveren har lagt tanker bag gaven. Du kan derfor sige f.eks.: "Det var en sjov eller sød tanke, bedstemor har virkelig gjort sig umage." På den måde kan du glatte situationen lidt ud.
Hvis gaven skal eller kan byttes
Det vigtigste er altid at huske, at gaver handler mere om relationen end om selve tingen. At afvise en gave for direkte kan derfor såre giverens følelser. Det er derfor vigtigt at vise taknemmelighed, selvom gaven ikke falder i god jord.
- Hvis gaven kan byttes, så kan du f.eks. sige "Det er en virkelig pæn og betænksom gave, men den passer ikke helt til, hvad vi kan bruge. Måske kan vi finde noget andet i butikken, som passer bedre".
- Hvis gaven er helt upassende, det kan f.eks. være forkert størrelse, alder eller noget, som barnet på ingen måde kan lide, så kan det være nødvendigt at tage en snak med giveren. Her kan du f.eks. sige: "Tusind tak for gaven, det var virkelig betænksomt. Desværre er det lidt svært for (barnet) at bruge den, men vi sætter pris på tanken bag. Måske kunne vi finde en anden løsning?"
Hjemmelavede gaver, der ikke kan byttes
- Hvis gaven er lavet af giveren selv, og dit barn synes, at den er aldeles rædselsfuld, så er det en særligt svær situation. Det er her vigtigt at anerkende, at der ligger meget tid, tanke og energi bag. Her kan du hjælpe dit barn med at kommenterer på f.eks. farver eller kreativitet: "Wauw, hvor er farverne flotte", "Sikke kreativt, at du har lavet det selv", "Tusind tak, det er dejligt, at du har brugt tid på at lave noget til mig." Disse reaktioner er ikke uærlige, men fokuserer på giverens indsats.
Efterfølgende vil det være rigtigt godt, at du taler med dit barn om skuffelsen, anerkender at det ikke lige falder i smag. Det er helt okay, og det er vigtigt, at dit barn får lov til at dele sine følelser og støttes i at have det sådan.
Samtidig kan du lære dit barn lidt empati - hjælpe barnet med at sætte sig i giverens sted. Du kan f.eks. sige "Prøv at tænke på, hvordan du ville have det, hvis du havde brugt lang tid på at lave en gave og nogen sagde, at de ikke kunne lide den? Det er derfor vi siger tak for gaven."
Du kan også gøre gaven til noget særligt, måske kan I finde en plads til den, som viser værdsættelse. Du kan f.eks. sige: "Skal vi finde en særlig plads til den på hylden, så står den der, når (giveren) kommer næste gang".
Gaver og børns alder
0-2 år: I denne alder vil dit barn primært være fokuseret på egne behov og følelser. Dit barn vil vise glæde over ting, der fanger hans eller hendes interesse, men der vil endnu ikke være nogen forståelse for sociale normer, som at sige tak eller skjule en skuffelse.
I denne alder er det derfor vigtigt, at du sætter ord på for barnet, siger højt tak for gaven og i det hele taget skaber en positiv atmosfære omkring gaver, så dit barn forbinder det med noget hyggeligt og rart.
3-4 år: I denne alder begynder dit barn at forstå, at gaver kommer fra andre, som ønsker at gøre dem glade. De kan lære simple høflighedsregler som at sige tak, men deres reaktioner er ofte meget impulsstyrede og afhænger derfor af, hvordan barnet føler i øjeblikket.
Forbered dit barn inden gaveuddelingen og forklar, hvorfor man skal sige tak, når man får en gave. Øv korte og enkle sætninger som "tak for gaven", eller "hvor er det sødt af dig". Ros dit barn, hvis barnet siger tak eller viser glæde, og hjælp dit barn, hvis han eller hun glemmer det.
5-6 år: I denne alder forstår børn bedre, at det er vigtigt at sige tak - selv hvis de ikke er glade for gaven. De kan begynde at skjule deres skuffelse, og kan bedre fokusere på intentionen bag gaven, men det kræver stadig vejledning og øvelse.
Forklar dit barn, at taknemmelighed handler om at sætte pris på tanken bag gaven og ikke kun gaven i sig selv. Og hjælp dit barn med at finde noget positivt at sige f.eks. om gavenindpakning eller giverens indsats.
7-9 år: I denne alder begynder børn at kunne sætte sig i andres sted og forstå, at giveren har brugt tid og energi på at finde gaven. De er også bedre til at kontrollere deres umiddelbare reaktioner, men kan stadig have svært ved at håndtere store skuffelser.
Tal med dit barn om empati og om, hvordan barnet ville have det, hvis det gav en gave og ingen sagde tak. Giv barnet konkrete eksempler på, hvad man kan sige eller gøre, hvis man bliver skuffet. Ros barnet for hans eller hendes indsats, også selvom reaktionen måske ikke var det, som giveren havde ønsket.
10-12 år: I denne alder kan barnet bedre skjule skuffelse og reagere med høflighed. De kan også forstå, at det vil såre giveren, hvis de udtrykker skuffelse direkte.
Tal med dit barn om at fokusere på giverens intention og finde noget positivt at sige. Giv dit barn ansvar for selv at sige tak og reagere høfligt uden for meget indblanding. Hjælp dit barn med at håndtere følelserne bagefter, ved at tale om, hvordan han eller hun havde det.
13 år og opefter: Teenagere forstår, at taknemmelighed og høflighed er en del af at vedlige holde gode relationer. De har normalt den nødvendige selvkontrol og kan reagere passende, selv hvis de er skuffede. Deres reaktioner kan dog variere afhængt af deres modenhed og personlighed.
Tal med dit barn om, hvorfor det er vigtigt at være høfligt også i svære situationer. Giv feedback og anerkend, når dit barn håndterer en situation godt. Brug humor eller afslappede samtaler, hvis du kan se, at dit barn kæmper med at skjule sin skuffelse.
Bedste hilsner
Helen