Svar: Sovevaner - overgive sig til søvnen
28. juli 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Jonas mor
Det lyder rigtig fornuftigt at I putter Jonas og går ud fra hans værelse. Faktisk lyder det som om at Jonas bliver forvirret, hvis putteritualet trækker ud og I bliver siddende, så kan han ikke finde ud af hvad I egentlig vil have ham til. Skal I lege, skal han sove, skal I snakke ...
Han kan også blive urolig af at I sidder der. Der må jo være noget galt siden I bliver, siden I ikke går. Og hvis der er noget galt, noget man er urolig for, så skal han bestemt ikke sove ...
Derfor er det rigtig fornuftigt at afkorte putteritualet, fortælle ham at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove, at I passer på ham, ses igen senere eller i morgen tidlig og så gå. Gør hele seancen kort, træk ikke tiden ud.
Nu hvor han er 16 måneder gammel, så begynder han at kunne forholde sig til at I er i stuen ved siden af. Han føler sig således ikke længere forladt og alene som tidligere, når I gik. Det betyder også at han måske vil søge underholdning lidt mere "hvorfor skal jeg sove, når I sidder i stuen og hygger" og derfor protesterer fordi han også vil være en del af det. Derfor er det rigtig godt at I holder fast i at det er puttetid for ham og er konsekvente omkring det, men naturligvis fortsat på en kærlig og omsorgsfuld måde.
Det lyder som en god idé at forsøge at putte ham på eget værelse, hvis I har den mulighed. Det er nemlig sådan at han sandsynligvis om nogle få måneder vil komme ind i en fase, hvor han naturligt bliver lidt mere tryghedssøgende og kan vågne om natten med gråd og mareridtlignende drømme. I denne periode kan det derfor være rigtig svært at flytte ham på eget værelse - det går lidt lettere, hvis han inden har nået at vende sig til det ...:o)
Det lyder som om at der er rigtig godt gang i jeres dreng og at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget både på det motoriske og det mentale plan. Det betyder naturligvis at han har svært ved at slappe af, koble fra, når han skal sove og I må hjælpe ham med det. Forsøge at få ham til at være rolig i sin krop, få hjernen tømt for tanker. Det hjælper nogle gange at give barnet lidt massage, stryge med blide strøg hele vejen ned over kroppen, massere fødderne, lade ham ligge helt roligt.
Det er altid en svær overgang, når børn skal ændre lure i løbet af dagen og netop med den alder jeres dreng har nu er det meget normalt at gå fra 2 til kun 1 lur. Det lyder umiddelbart som om at han nogle gange godt kan nøjes med en lur, men at han her måske puttes lidt for sent, så han når at blive overtræt og derfor har sværere ved at overgive sig til søvnen. Derfor kunne I forsøge at putte ham på et tidspunkt der ligger imellem den nuværende formiddagslur og middagslur, for at se om det vil give en ændring - f.eks. putte ham kl. 11 til en lidt længere lur. Han må så gerne sove et par timer her.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke. Fortsat god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske