Brev:
Måltider og søvn - 6 mdr.
28. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Måltider og søvn - 6 mdr.
Hej Helen...
Jeg skriver fordi, at jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe dagen med min 6 mdr. gamle søn an... og du har før givet mig svar på mine spørgsmål, og det har hjulpet hver
gang ;0)...
Han er en glad og tilfreds dreng, og virker meget udadvendt og smilende... Men jeg føler mig usikker på, hvordan jeg skal gribe dagen an mht. hans måltider og søvn...
Jeg har fuldammet ham indtil for ca. 1½ måned siden... da begyndte han at afvise brystet om dagen - men ikke om natten, og du foreslog da, at vi skulle starte med grød.. det har
vi gjort, og det har også gået rigtig godt, men nu er han begyndt at få lidt flaske (efter laaaang tids kæmpen) med mme ved siden af grød måltiderne, og nu er jeg i tvivl om,
hvordan vi skal gøre mht. til måltider, mme og putning, for det er som om, at hans rytme har ændret sig lidt automatisk...
Han sover ikke ret meget i løbet af dagen, og jeg syntes heller ikke, at det er blevet mere, efter at han er startet med grød!
Kan du evt. give et eksempel på hvordan vores dag kan se ud mht. spisning og putning ? - hjælp!
Vores dag ser ca. sådan ud nu:
Kl. 06:30 Philip er vågen, og vil ikke sove mere (prøver at give en flaske med mme, men han nægter )!!!
Kl. ca. 08:00, havregrød med most banan + vand af kop (det elsker han, og plejer at spise en del )...
Kl. ca. 08:30, puttet i barnevognen til lur (power napper i ca. 30 min. )
Kl. ca. 10:00, bliver tilbudt en flaske med mme, og da drikker han imellem 50 - 100 ml.
Kl. ca. 10:30, han virker rigtig træt, og bliver puttet i barnevognen. Ind imellem falder han i søvn, og andre gange kan han ikke helt finde ud af at falde i søvn..
Kl. ca. 12:00, hirsegrød med frugtmos + vand af kop, dette spiser han en del af...
KL. ca. 13:00, puttet i sin seng og power napper i ca. 30 - 45 min.
Kl. ca. 15:00, får en flaske med mme, og drikker imellem 60 - 100 ml.
Prøver at få mere mme i ham, men han vil ikke tage mere af det! så hvis jeg føler at han er sulten 1 time til 1½ time efter (altså ca. kl. 16:30) så bliver han tilbudt lidt frugtmos el. most banan, og det vil han for det meste gerne have...
Fra kl. 15:00 og frem til kl. 18:00 hvor han får aftensmad, sover han ofte ikke, det er ihverfald ikke uden en kamp fra både ham og jeg...
Kl. 18:00 kartoffelmos med evt. brocoli el. gulerod most i + vand af kop.. det varierer MEGET, hvor meget han spiser til aften...
hvis han er træt (fordi at han ikke har sovet i over 3 timer om eftermiddagen) spiser han næsten ikke noget, men er han frisk, så spiser han godt!
Kl. 18:30 får han sit aftensbad og bliver puttet. Vi prøver her, at give ham en flaske med mme, især hvis han ikke har spist ret meget til aften, men han spiser ofte kun ca. 20 ml.
Ofte vågner han igen kl. 20:00 og får lidt mme på flaske ( ca. 50 - 100 ml ).
Indtil kl. ca. 23:00 vågner han måske et par gange, men da får han tilbudt sutten, og så sover han igen...
Kl. ca. 23:00 får han en flaske med mme (ca. 100 ml.), og han vil ikke have mere, selv om vi prøver..
Og så er natten meget ustabil.... nogle gange vågner han kun få gange, og får sutten og så ligger han sig til at sove igen, indtil kl. ca. 05:00 hvor han får tilbudt en flaske med mme. Nogle gange tager han ca. 60 ml. andre gange kun 20 ml.
Men de sidste 14 dage, er han begyndt at vågne hver 2. time igen, og han vil ikke ligge sig til at sove igen, selv om vi prøver med sutten.. han græder helt vildt i ca. 30 - 45 min., og det eneste som virker er, hvis han bliver taget op og trøstet, og ofte i forbindelse med en flaske med mme... (her har vi prøvet med sutten + at trøste i sengen først, men det er håbløst!
Jeg syntes ikke at han har behov for mælk hver 2. time om natten, men det er kun det som kan få ham til at falde til ro igen, og ofte vil han jo alligevel ikke have mere end ca. 20 ml. ( og vi har prøvet at tilbyde ham vand, men så bliver han tosset! )
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, for han har aldrig sovet om natten, han har altid vågnet hver 2. time, indtil for ca. 1½ måned siden... så begyndte han i forbindelse med vi indførte grøden, at sove længere stræk om natten, og det var fantastisk!
Men det er som om, at det ikke virker mere....
Jeg syntes at vi giver ham godt med mad i løbet af dagen, så kan simpelthan ikke forstå hvis han er sulten når han vågner om natten!
Hvad skal vi gøre, vi trænger virkelig til et godt råd og plan over dagen, for vi føler, at vi er slået tilbage til begyndelsen, inden han begyndte at sove mere (den korte periode det varede )... HJÆLP!!
På forhånd tusind tak ;0)..
Med venlig hilsen
Anja