Svar: Måltider og søvn - 6 mdr.
28. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på at jeres dreng sove 2 lure i løbet af dagen nu og således ikke længere powernapper så meget dagen igennem. Med den alder han har nu, må han få rigtig meget forskellig mad og kan også begynde at få lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden at sidde med selv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Tilbyde flaske, vil han ikke have den, så er der ikke noget at gøre ved det.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, evt en brødskorpe i hånden at gnaske lidt i. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30-10 med en flaske mme
Frokost 12: Grøntsagsmos og her kan I begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen samt mos af flere og mere smagsfulde grøntsager. Prøv f.eks. med en rodfrugtsmos. Tilbydes lidt agurkestænger i hånden at sidde med selv, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30-14 tilbydes flaske med mme inden lur
Eftermiddag 16: Tilbydes han lidt frugtmos, agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Tilbydes flaske
Powernapper evt. men den kan ofte begynde at blive sprunget over i denne alder, især hvis han har sovet sin formiddags- og middagslur lidt senere end du normalt putter ham...
Aften 18: Grøntsagsmos,som til frokost. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop. Tilbydes igen lidt at sidde med i hånden selv.
Bades osv.
Puttes til natten med en flaske kl. 19.30-20. Tidspunktet varierer naturligvis lidt efter hvorvidt han har sprunget sin powernap om eftermiddagen over.
Sen aften 23-24: Tilbydes flaske til natten
Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen sover uroligt om natten og det handler ofte om at de får sig lagt i nogle stilling som de endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Han triller nu, får fat i sine tæer, skubber sig både frem og tilbage og han øver sig motorisk også når han sover. Derfor har han brug for hjælp til at skifte stilling og blive lagt godt igen, blive beroliget og komme videre i søvnen og det er ikke ensbetydende med at han er sulten. Prøv derfor om I kan få ham til at sove videre uden mad om natten ...
Det kan også være tidspunktet hvor han skal sove på eget værelse. I forstyrrer måske hinanden og man kan godt som forældre komme til at reagere for hurtigt på hans natlige lyde og uro, hvor han i stedet skal have lov til at finde roen selv, tumle lidt omkring, småklynke lidt i søvne og så sove videre. Hvis han ligger på eget værelse er det ofte muligt ...
Jeg har i planen her gjort plads til 6 flasker og det kan godt være at han kan nøjes med 5. Jeg kan ud af din plan se at du ofte forsøger med en ekstra flaske, hvor han kun spiser lidt og jeg tænker at I skal prøve ikke at presse ham for meget med flasken, men forsøge at tro på at han regulerer det selv. Jeg kan sagtens forstå idéen med at tilbyde ekstra mælk om dagen i stedet for om natten, men i forhold til de mængder han indtager, så lyder det ikke som et behov for mælk eller væske. Han drikker jo ofte ikke så meget af flasken om natten, så prøv at undvære den helt. Jeg er helt enige med jer I at han ikke lyder sulten om natten og at det i stedet handler om fysisk uro og behov for hjælp til at skifte søvnfase.
Jeg håber min plan for dagen vil hjælpe jer. De største ændringer er tidspunkterne for putning fordi jeg tænker at det vil hjælpe jer, hvis I kunne forsøge med en rytme hvor han puttes senere end nu og derfor kan nøjes med kun to lure.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske