Brev:
Vælling til natten, stadig uro i maven osv.
29. juli 2008
Alder:
4 mdr.
Vælling til natten, stadig uro i maven osv.
Hej igen Helen.
Jeg skriver til dig igen, da jeg faktisk har været rigtig glad for dine råd og syntes du er helt super. Jeg får mere ud af at skrive med dig end min egen sundhedsplejerske.
Min søn har hele tiden haft problemer med maven og at komme af med afføring. I de 3 første måneder hvor jeg ammede ham, havde han kun afføring en gang i ugen.
Vi begyndte derefter at supplere ham med mme og der var det stadig kun en gang i ugen. Nu hvor vi er gået helt over på flaske har han ca. kun 2 gange i ugen. Vi gav ham først blå allomin, men skiftede til nan, som du sagde - men det har stadig ikke hjulpet. Vi har givet ham mylicon dråber ved amningen og da han kom på mme, gav vi ham lactuloce, men stadig har det ikke hjulpet.
Nu har vi så talt med en lægen, som har sagt vi skal prøve med movicol - hvilket han skal have 1/4 brev af pr. døgn (morgen og aften). Den første nat hvor han fik dette havde vi givet ham 100 ml majsvælling og det gjorde at han lå meget urolig hele natten. Jeg kan give ham sutten MANGE gange og jeg tænker om det er fori han kan være sulten stadig? men jeg syntes ikke rigtig han gider at sige til mere, når han er sulten - jeg giver ham flaske ca. en gang hver 4. time og det er forskelligt hvad han spier, men for det meste kan han godt spise 200 ml af gangen andre gang er det kun 120 ml. Han ligger i gennemsnittet på ca. 880 ml pr. døgn - er det ok eller? Jeg tror han vejer 7 kg ud fra vores egen vægt.
Mit spørgsmål er også - når jeg giver ham sutten så mange gange hver nat - holder jeg ham så bare hen tror du - altså hvis han var sulten - men som sagt - han siger jo ikke ordenlig til - hvis jeg ikke giver ham sutten med det samme, så småbrokker han sig og hvis jeg slet ikke giver ham den, så biver han meget sur??
Ligger vælling tungt i maven - kan det være grunden til han sover mere urolig - har godt nok kun givet ham vælling 2 gange, men kan det være det eller kan det også være movicolen der gør det?
I stort set al hans vågen tid småbrokker han sig - det er som om han kun vil være på arm - han kan ikke finde ud af at ligge og lege ret længe af gangen før han brokker sig og han ligger konstant og klemmer... Jeg er bare ve at være træt af at have en dreng der konstant brokker sig og når han heller ikke er nem at få til at sove - så er det virkelig hårdt.
Derudover er det stort set kun mig der kan ligge ham i seng om aftenen... hvis det er mig der har lagt ham i seng og han vågner igen og min mand giver ham sutten eller trøster - så bryder han ud i gråd og skrigetur lige indtil jeg kommer og tager ham, så falder han til ro igen... hvis det er min mand der skal ligge ham i seng, så skal han først have en skrigetur og kan nogle gang få ham trøstet, men som regel tager jeg ham og så falder han til ro igen - det er lidt hårdt at det kun er mig der dur - hvad skal vi gøre her...
Han er så også begyndt at falde i søvn, når han får flasken og jeg kan slet ikke vække ham igen for at få ham til at spise mere - det er vel ikke godt, at han vender sig til at skal falde i søvn hver gang han får flasken??
Jeg syntes ikke rigtig der er nogen rytme nu da min dreng er på flaske, det er svært at se hvornår han er sulten, da han ikke rigtig siger til.
Før da jeg ammede, kunne jeg sige der var rytme. Det var sådan at når han lige var vågent, så spiste han og blev skiftet og legede og så sov han igen.
Men nu hvor det er flaske, så kan han godt vågne og så kan vi skifte han og så leger han og så hvis han småbrokker sig prøver vi med flasken, hvor han så som regel falder i søvn - men nogle gange er han sulten når han vågner og andre gange er han vågen bagefter når han har spist igen - så der er altså ikke sælig meget rytme, hvilket jeg gerne vil have - eller er det normalt at når man er på flaske at der ikke rigtig er nogen rytme?
Skal jeg vente med at give ham mad til han bliver mere sur? så han er mere sulten?? kan slet ikke lige finde hoved og hale i noget for tiden :-)
Jeg håber endnu engang, at du kan hjælpe :-)
Med venlig hilsen
en træt mor.