Brev:
Vil ikke lægge sig til at sove - 11 mdr.
29. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Vil ikke lægge sig til at sove - 11 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi, vi er kommet ind i nogle rigtigt dårlige soveproblemer med vores snart 11 måneder gamle søn.
For det første kan vi ikke få ham til at falde i søvn om aftenen. Jeg har altid ammet ham i søvn, men indførte fra 6-7 måneders alderen et putteritual med godnatlæsning, sang og amning, efter han har været i bad. Det har også fungeret fint – nogle gange faldt han i søvn under amning, andre gange ikke, men han lagde sig til at sove i sin seng.
På et tidspunkt stoppede han med at lægge sig til at sove og begyndte bare at græde, indtil vi gik ind og trøstede og jeg ammede ham i søvn. Nu kan jeg ikke længere amme ham i søvn, og han vil ikke lægge sig til at sove i sin seng. Det betyder, at hver aften, efter aftenritual og amning, lægger vi ham i seng, men han når praktisk talt ikke at ramme madrassen før, han begynder at græde.
Vi har prøvet flere ting – far har puttet, vi har siddet hos ham og vi har ladet ham græde (meget) længe, inden vi gik ind og hentede ham. Men intet har virket. Vores sundhedsplejerske har foreslået, at vi leger ham træt, når han har været i bad og slutter af med vores aftenritual. Men det har altså heller ikke virket. Vi er bange for, at han aldrig vil føle sig tryg ved at komme i seng og har derfor også prøvet at lade ham være oppe, indtil han falder i søvn af sig selv, men det er kl. 21-21.30, hvilket vi synes er MEGET for sent.
Vi er kede af at slutte dagen af med, at han græder, da han ellers er en glad dreng – specielt om aftenen hygger vi os. Jeg kan heller ikke få ham til at falde i søvn i sin barnevogn om dagen. Der ammer jeg ham først og så går jeg tur bagefter indtil han sover. Vores søn har aldrig haft et stort sovehjerte, som helt spæd sov han nogle gange kun 30-45 minutter ad gangen. Nu sover han ca. 1-1½ time formiddag og eftermiddag.
Det næste problem har vi om natten, hvor jeg stadig ammer ham 2-3 gange. Jeg er overbevist om, at det ikke længere skyldes sult, men tryghed og måske tørst. Jeg har prøvet at tilbyde ham vand om natten, men har endnu ikke haft overskud til ændre denne dårlige vane. Desværre bruger han ikke sut, så det har været svært at trøste ham på andre måder.
Min kæreste og jeg er nu enige om, at vejen frem må være ”en kold tyrker”, hvor han tager vores søn om natten. Vi er dog lidt uenige om, hvordan det skal foregå. Min kæreste vil helst have, at jeg allerede inden aftensmaden kører og overnatter et andet sted, da han mener, at vores søn så vil være klar over, at mor ikke er hjemme og at han derfor må ”nøjes” med far. Jeg ønsker derimod ikke at stoppe godnat-amningen og vil derfor helst være hjemme og med til putteritual m.m. og blot sove i et andet rum. Er en ”kold tyrker” løsningen eller vil du anbefale noget andet?
Kærlig hilsen
Sanne