Svar: Vil ikke lægge sig til at sove - 11 mdr.
29. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Sanne
Det lyder umiddelbart som om at du generelt ammer ret meget, ikke bare om natten og om aftenen, men faktisk også i løbet af dagen - din dreng har ligesom lært at blive ammet inden han sover ...
Da han nu er 11 måneder gammel, så er det ret vigtigt at amningen skrues betydenlig ned. Han har simpelthen ikke plads i maven til at spise sufficient nok, hvis du ammer ham mere end 2 gange dagligt og derfor er det rigtig godt at I nu har besluttet at stoppe natamning, selvom det bliver hårdt. Men du skal altså også skrue amningerne om dagen betydeligt ned.
Jeg synes du skal overveje om det er tiden at du stopper amning helt. Fordelen ved dette er at din dreng ikke bliver forvirret over at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan ... Modsat, hvis du ved at du gerne vil amme og bibeholde amningen længe, så synes jeg at du skal overveje, hvornår på dagen de to amninger skal ligge. Her vil mange vælge f.eks. tidlig morgen og inden putning om aftenen, eller aften og sen aften og så slet ikke give bryst om morgenen eller i løbet af dagen.
Da jeg ud fra dit brev kan forstå at du som udgangspunkt gerne vil amme jeres dreng inden han skal puttes om aftenen, så synes jeg du skal gøre dette. Men derefter vil det så være en god idé at holde dig væk. Hvorvidt du skal blive hjemme eller tage en tur i byen, besøge nogen eller tag en aftenforestilling i biografen må du prøve at finde ud af. Det kunne måske også tænkes at det stresser din kæreste, hvis du er hjemme og jeres dreng græder og protesterer ... Det kan således både være både for fars og søns skyld at du tager væk i nogle timer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i jeres seng
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning. Lad ham sidde i vognen, kigge på verden og put ham først, når han viser tegn til at være putteklar. Kan han ikke sove om formiddagen er det måske tegn på at han snart kun skal have en lur dagligt
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, kogte grøntsager, frikadelle, kogte pastaskruer mv. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning og igen lade ham starte med at sidde i sin vogn, trille ham en tur, kigge på verden og først putte ham, når han viser sig parat.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, friske bær. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Fortsat både moset mad, f.eks. kartofler moset med sovs og ved siden af så stykker - f.eks. stykker af frikadelle.
Vand eller sødmælk af kop og tilbydes gerne en portion frugtgrød med sødmælk til dessert eller lidt grød, som en godnatgrød.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Herefter ingen amning indtil næste morgen tidlig. Og når han bliver 12 måneder skal han kun ammes en gang dagligt, så forsvinder også morgenamningen ... altså med mindre du vælger at stoppe amningen helt nu, det bedste tidspunkt at stoppe på er dog når både mor og barn er enige om det ...:o)
Du er altså nødt til at få skruet amningen gevaldigt ned, da det vil påvirke din drengs indtag af mad og han sovevaner. Og her er det sandsynligvis ikke muligt at undgå gråd og protest, du skal jo ændre på en vane, som han har haft hele sit liv. Det er dog dejligt at din kæreste bakker så godt op omkring det og vil være der for jeres dreng. Far kan jo give fuldstændig lige så meget nærhed og omsorg som mor - han kan bare ikke amme!
Med hensyn til putteritual så kan det være en god idé at sætte noget andet i stedet for brystet, først om dagen og siden hen om aftenen. Det kan være en bamse, en sutteklud eller lignende. Det er også oplagt at tilbyde en kop varm mælk i stedet for amning, når og hvis du beslutter dig for at stoppe amning helt.
Det vil være en god idé at lære jeres dreng at falde i søvn i sin egen seng. Om morgenen kan han så få lov til at komme over i jeres seng, hvor han kan sove lidt videre. I får alle en bedre søvn på den måde og med den alder han har nu, er det et udmærket tidspunkt at forsøge at skabe nye og gode sovevaner på. For det første taler årstiden for det - ingen sygdom, forkølelser og øreproblemer lidt nu og derudover er det en god idé at skabe gode søvnvaner inden han træder ind i et udviklingsspring i 14 måneders alderen og et endnu større i 18 måneders alderen ...
Det er meget vigtigt at jeres dreng er tryg ved sin seng og forbinder det at skulle sove der men noget rart og godt. Det er også meget vigtigt at I forsøger at finde ud af hvad hans gråd handler om, når han græder, når han skal sove. Hvis han skriger, klynger sig til dig og med sit kropssprog siger "tag mig op", "gå ikke fra mig" osv. så skal du naturligvis være der for ham. Sidde med ham, berolige ham, trøste ham, give ham ro.
Hvis han derimod rejser sig, leger, pjatter, småklynker som protest mod at skulle sove, virker overtræt, legesyg osv. så behøver I ikke sidde og underholde. Så kan det derimod være bedre at putte ham, berolige og betrygge og så gå kortvarigt, - det vil sige hele tiden komme tilbage med 3 minutters mellemrum fortælle ham at I elsker ham, er der for ham, at han roligt kan sove og I passer på ham - men at han skal sove nu og så holde fast i dette.
I stedet for brystet inden puttetid har han som sagt brug for en substitut. Du eller far kan tilbyde en kop mælk og evt. en banan, fordi det mætter og giver ro og samtidig får ham til at slappe af. Derudover kan han få en af dine natbluser eller lignende som lugter lidt af mor, det kan som sagt også være en bamse eller noget, som I tænker han på sigt vil finde roen med og blive glad for.
En godnathistorie er en rigtig god idé og det kan børn på selv 1 år godt have glæde af. At ligge lige så stille og lytte til hvad du fortæller, vide at du er der ved siden af, det beroliger og betrygger.
Mit råd er altså at I skruer gevaldigt ned for amning, helt ned til 2 amninger dagligt og i løbet af de næste par uger helt ned til kun en amning. Denne kan du så bibeholde så længe du og han ønsker. Han skal puttes i sin egen seng og lære at falde i søvn på en tryg og rar måde på værelset. Stille og roligt så erstattes amningen med en tår mælk og en godnat historie, stadig være hos ham, kærtegne og give ham masser af fysisk kontakt. Hele tiden medtænke at han skal føle sig tryg og rolig for at kunne sove hele natten.
I er nødt til også at medtænke hvor meget han sover i løbet af dagen, han kan måske godt begynde at nøjes med kun en lur eller I kan fortsætte med 2 lure dagligt. Sammenlagt bør lurene dog ikke vare mere end 2½ time samlet, hvis I om natten gerne vil have ham til at sove fra kl. ca 20 til næste morgen kl. 7-8.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske