Svar: Hjemmelavet mos eller på glas, menstruation og holdbarhed af modermælk
22. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Der er ernæringsmæssigt ikke forskel på den industrielt fremstillede mad og den man selv laver. Dog er det en rigtig god idé, hvis man giver sit barn mad på glas, at maden serveres i en tallerken, på samme måde som hvis man lavede det selv. Simpelthen for at barnet fornemmer at det med at spise også hænger sammen med en tallerken og en ske.
Det er meget forskelligt hvornår man får menstruation efter en fødsel. Hos nogle kommer menstruationen igen efter et par måneder, hos andre når amningen nedsættes og barnet begynder at spise mere anden mad og hos atter andre udebliver menstruationen i al den tid man ammer. Der er derfor ikke nogle faste regler for dette og da man jo aldrig kan vide, hvornår den første ægløsning efter en fødsel kommer igen, kan man ikke bruge amning eller udebleven menstruation efter en fødsel, som præventionsmiddel.
Med hensyn til holdbarhed af modermælk, så kan dette holde sig i fryser i 3 mdr. Du kan under kategorien amning eller ved at bruge søgefunktionen og søge under 'holdbarhed' finde spørgsmålet "Modermælks holdbarhed i køleskab og frysning" og her se min beskrivelse af, hvordan du helt præcist skal gøre, når du ønsker at gemme modermælk.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske