Svar: Ingen mælk?
22. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Annika
Det er meget svært for mig at vide, hvad det er der sker, da jeg ikke kan se det, men ud fra din beskrivelse tyder det jo på at din søn er sulten. Vokser og trives han som han skal?
Han skal med den alder han har have ca 1/6 af sin vægt i døgnet, men da du ammer er det jo meget svært at vide, hvor meget han får hos dig og det varierer også i løbet af dagen.
Mange kvinder oplever at de mangler mælk om aftenen og for mange er det en løsning at give en flaske på dette tidspunkt. Hvis du har læst mine tidligere svar, så ved du også hvor vigtigt det er at du får hvilet dig, at du husker at spise og drikke i løbet af dagen og at du ikke stresser.
Skift af forskellige ammestillinger er også en god idé og du kan med fordel også amme om natten.
Nogle kvinder blokerer for malkemaskinen, hvorfor de kan sidde med et bryst fuldt af mælk, men der kommer ikke en dråbe, når banret så dier, så løber det fint og man kan høre barnet synke. At der således ikke kommer noget, når man malker ud, behøver ikke at betyde at der ingen mælk er.
Jo hyppigere din søn spiser hos dig jo mere mælk. Det vil sige at du med fordel kan amme hver anden time et par gange i stedet for f.eks. hver fjerde time. Du kan derfor også malke ud imellem to amninger, det kommer an på hvordan din søns rytme er, eller du kan amme og så malke ud efterfølgende.
Hos nogle kvinder virker det godt at de starter med at malke lidt ud, simpelthen for at få mæken til at løbe. Derved skal barnet ikke have helt så stor tålmodighed til at vente på at nedløbsrefleksen starter.
Som du kan se, så er det lidt forskelligt, hvad jeg vil anbefale, det kommer helt an på den enkelte situation og det er derfor sævrt at sige noget helt konkret til dig. Menjeg håber at ovenstående kan hjælpe dig lidt videre frem.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske