Svar: Mad, søvn og vælling aften?
31. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære GP
1000 tak for dine søde ord til mig, det er rigtig dejligt at høre at du synes mine svar er omsorgsfulde og at jeg giver gode råd. Tak for det :o)
Med den alder jeres datter har nu, må hun få langt flere fødevarer og det er vigtigt at I tilbyder hende de lidt grovere grødtyper og flere af de grovere og mere smagfulde grøntsager, begynder med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen osv. fordi det er med til at holde hendes mave igang.
Det er samtidig vigtigt at I søger for at hun får sin laktulose og I kan evt. give hende den blandet op i en skefuld frugtmos. Det kan nogle gange gøre at de hellere vil spise det og at det ikke virker så kvalmende, som det ellers kan virke at få direkte i munden. Derudover er det en rigtig god idé at bibeholde amning efter skemaden, altså inden lur, så hun fortsat får væske nok den vej og samtidig også tilbyde vand af kop.
Nogle børn drikker bedst af et lille snapseglas, andre bedre af en tudkop og nogle børn har faktisk lettest ved at drikke af en kildevandsflaske med eller uden tut.
Jeg vil anbefale at I igen forsøger med skemad 3 gange dagligt og forsøger at tilbyde lidt mere til at holde gang i maven og masser af væske. Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos med laktulose, vand af kop. Må også meget gerne tilbydes lidt appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende blød frugt at sidde med i hånden selv.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos og her begynde med lidt kød og fisk i mosen, grovere og mere smagfulde grøntsager f.eks. rodfrugtsmos. Vand af kop. Kan her også tilbydes agurkestænger og ristede rugbrødsbjælker at gnaske i selv.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14 og sover et par timer
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Powernap springes over. Kan evt. også ammes om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt mere og mere af jeres mad, kan få lidt sovs på sin mos osv. Kan igen tilbydes brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Med hensyn til vælling så er det bestemt ikke noget I skal give, men nogle forældre synes det er godt, andre klarer sig fint uden. Vælling kan mætte lidt mere end modermælkserstatning, begge dele kan mætte lidt mere end modermælk. Men hvis du har masser af mælk og det fungerer med amning, så er der ingen grund til at introducere en flaske. Hvis du derimod tænker at det kunne være rart at far kunne tage over, give en flaske en gang imellem, være den der putter med flaske osv. så vil det være fint at forsøge med en flaske nu. Der er jo ingen garanti for at lillepigen vil have den ...
I kan evt. gøre det, at du starter med at amme og putte din datter i seng, som du plejer, luller hende lidt til ro og får hende til at sove. Hvis hun så vågner op efter ½-1 time og virker urolig og søgende, så kunne far evt. forsøge med en flaske her, lade hende sove med hovedgærdet let eleveret, så hun ikke ligger helt fladt og så give hende flasken imens hun ligger i sengen, hvorefter hun så kunne falde i søvn, overgive sig til søvnen og blive liggende hvor hun ligger.
Med hensyn til at børste tænder og give mælk inden barnet skal sove, så er det jo sådan at hvis man spørger tandlægerne så er tandbørstning meget vigtigt. Men for mig at se er det uholdbart at lulle barnet i søvn med mælk for derefter at børste tænder og så tro at barnet kan falde i søvn igen bagefter ... Små børn vil naturligt have behov for at blive ammet eller få flaske, lade roen komme over sig og derefter sove. Tænderne må børstes først og næste morgen igen.
Det er rigtigt at der sker meget med jeres datter i øjeblikket og hun gennemgår lige nu et udviklingstrin, som stiller lidt krav til jer forældre. Børn gennemgår en stor udvikling og de har i deres udvikling helt bestemte tidspunkter, bestemte faser, hvor de tager det som nogen kalder for tigerspring. I disse perioder udvikler de sig ofte måde motoriske og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse osv.
I starten, da jeres datter var helt lille så kunne hun knytte sine hænder, når I gav hende noget. Hun blev stille og roligt bedre og bedre til at fokusere og når du holdt et stykke legetøj foran hende, så begyndte hun mere og mere bevidst at tage ud efter det og det vil sige at hun blev bedre til at styre sine arme og hænder - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte hende i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Hun udvikler også hele tiden sit sprog, bruger sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Hun skriger højt, brummer dybt, får flere og flere forskellige lyde og nogle gange skriger hun sikkert så højt, at hun bliver forskrækket over sig selv.
Hun triller også nu, vender fra mave til ryg og tilbage igen, hun kryber lidt hen over gulvet (ofte baglæns), tager fat i sine tæer osv...
Alt det der sker med hende giver naturligt en uro og gør at hun især når hun skal sove har svært ved at lade roen komme over sig. Hun har svært ved at slappe af i kroppen og ud over den fysiske uro, har hun også en mental uro, mange stimuli at bearbejde, og det gør at hun drømmer mere og sover meget mere uroligt generelt. At hun vågner om natten er således ikke ensbetydende med at hun skal have mad, men er ligeså meget et udtryk for at hun har brug for hjælp til at holde sammen på sig selv og koble fra så hun kan komme videre i søvnen.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen vil hjælpe jer lidt videre og give lidt ro. Fortsat held og lykke med hende - hun lyder til at være en pige i rigtig fint trivsel. Dejligt! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske