Svar: Vil ikke overgive sig - 9 mdr.
1. august 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Jeg vil starte med at give dig en plan for dagen, som den kan se ud for et 9 måneders barn. Det at få en fast rytme på dagen vil måske hjælpe på søvnen.
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med sødmælk og smør, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, lidt ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10. Det gør ikke spor, hvis hun kun sover 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, - sildepostej, makrel, rognguf, smøreost, avokadomos eller lignende. Tilbydes også gerne rester fra aftensmaden, - små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Og tilbydes så også grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun er mæt nok. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13.30-14 og sover igen det hun vil. Det gør ikke noget, hvis det er en kort lur. Accepter og tro på at hun sover, det hun har behov for.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød eller en portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys. ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Skal ikke sove sen eftermiddag
Aften 18-18.30: Aftensmad som I andre spiser. Igen både mos og mad i stykker. Kartofler moset med lidt sovs, ris, pasta med sovs, kød og fisk i stykker, grøntsager i stykker. Sødmælk eller vand af kop.
Evt. tilbyde en portion frugtgrød med sødmælk til dessert
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske, det afhænger helt af det samlede mælkeindtag i løbet af dagen og denne flaskes betydning for nattesøvnen.
Hvis du følger denne plan så er rytmen i forhold til hendes alder, madindtag og søvnbehov dækket - så langt så godt.
Dertil kommer så de hensyn man må tage fordi hun har den alder hun har. Der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt, hun er godt igang med separationsfasen og det betyder at hun har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt. Samtidig er hun nu begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har hun stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som hun viser behov for, det der skal til for at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når hun er vågen og når hun sover. Hun får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at I lytter til hende og forsøger at finde ud af når hun græder, hvorfor hun græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at putte hende i sengen, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun trygt falder i søvn. Nogle gange græder hun fordi hun er utryg og føler sig forladt og her bør man heller ikke forlade hende, men tage hende op, nusse hende, give hende fysisk kontakt og atter forsøge at putte hende igen.
Det er dog meget vigtigt at hun falder i søvn, der hvor I gerne vil have hende til at sove. Hvis hun falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter hende over i sengen, så risikerer I at hun vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Når det så er sagt, så er det også sådan at nogle børn netop i denne periode, faktisk falder bedste til søvn, hvis de ligger tæt sammen med mor i dobbeltsengen når de skal sove, tilbydes flasken der og først når barnet sover flyttes barnet så over i sengen .... Det er altså en alder, hvor visse undtagelser kan være guld værd.
En anden mulighed er at putte hende i sengen og give hende flasken imens hun ligger i sin seng, så hun falder i søvn med flasken der. Her er det vigtigt at elevere hovedgærdet lidt, så hun ikke ligger helt fladt.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende med ind i stuen igen og vente på at hun atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte hende tilbage i sengen imens hun lige når at registrere at hun lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved enten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos hende. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan hun græder og hvad hendes protester handler om.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres datter klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Når alt dette er sagt, er det naturligvis også vigtigt at I har det godt hjemme. Det er vigtigt at du er rolig, glad, at I forældre har det godt sammen osv. Børn sover naturligvis bedre, hvis der er ro og harmoni omkring dem, end hvis stemningen er trykket og præget af uro, skæld ud og andet ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske