Svar: Badning
1. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Kristina
Der er ingen faste regler om, hvor længe børn kan bade eller tåle at være i vandet. Det afhænger helt at badetemperatur og vejr.
Når man normalt taler om badetemperatur og børn, så er det i forhold til badevandet i svømmehaller. I nogle svømmehaller er vandet kun 26 grader og det er meget, meget koldt. 26 grader er dog en god temperatur for konkurrencesvømmere, da de bliver for varme i 28 grader.
28 grader er koldt, men en OK temperatur for voksne, hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.
29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.
30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget.
Da der er tale om et badebassin i jeres have eller tale om at man tager en tur til stranden, så vil temperaturene naturligvis ikke være i nærheden af dette. Derfor bliver det et skøn. Hvis det er varmt vejr og vandet i bassinet er nogenlunde tempereret, så kan hun sagtens bade i bassinet ½ times tid eller mere af gangen. Er det meget koldt vand, direkte hældt i fra koldtvandshanen med vandslangen, så må du prøve at vurdere alt efter, hvor hurtigt afkølet hun bliver. Har badebassinet stået lidt i solen, så vandet er blevet lidt varmere, kan hun naturligvis være der lidt længere ...
Det er vigtigt at være opmærksom på at vand reflekterer solens stråler og at vandfast solcreme derfor er et must. Vær også opmærksom på at hun ikke selv mærker og registrerer når hun bliver kold, hun går således ikke selv om at vandet fordi hun fryser - her er det dig, der skal sige at det er slut og hun skal op og have lidt varme.
Og så vigtigst af alt - husk at børn altid skal være under opsyn når de bader, små børn kan faktisk godt drukne i et badebassin.
Rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske