Svar: Gylp og meget af det
24. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Katja
Ja, jeg ville jo lyve hvis jeg sagde at jeg ikke var meget glad for at hjælpe alle jer forældre:o)
Det lyder som om din søn får godt med mad og måske kan det være en fordel at du forsøger at giveham lidt hyppigere måltider og så lidt mindre af gangen.
Men der findes også det råd at bruge johannesbrødkernemel, som er et jævningsmiddel der kan bruges både i modermælk og i modermælkserstatning. Jævningen gør at måltidet bliver mere tyktflydende og derfor får sværere ved at løbe tilbage i munden.
Opskriften er følgende:
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel)
1) Afmål den mængde vand, du skal bruge og hæld det i en gryde.
2) Når vandet koget tages gryden fra varmen
3) Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes ud i det kogende vand
4) Jævningen afkøles til ca 40 grader
5) Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
6) Blandingen stilles i kølesskab med låg (flasken skal være rengjort og skoldet)
Det kan holde sig et døgn i køleskab. Da jævningen er tykkere end alm mælk, kræver det evt. flaskesutter med større hul.
Hvis du anvender færdigblandet modermælkserstatning, hældes den passende mængde johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning og omrystes godt, for at det ikke klumper.
Bruger du modermælk, kan dette malkes ud og derefter blandes johannesbrødkernemel i, som ved den færdigblandende erstatning.
Håber det hjælper og rigtig god fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske