Svar: Mad/Mængde?
24. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Det er rigtigt at du ikke kan regne med tommelfingerreglen om 1/6 af vægten. Dette kan kun bruges de første måneder.
Normalvis synes jeg ikke at man skal gå ind og 'veje' barnets mad for at vurdere om barnet får nok. Man skal tilbyde sit barn mange og hyppige måltider i løbet af dagen og stole på, at barnet så selv kan regulere,- nogle gange spiser barnet op og andre gange ikke.
Energibehovet for et barn i 9-12 mdr´s alderen ligger på 400 kJ/Kg/dag svarende til 95 Kcal/Kg/dag. Børn i denne alder har desuden brug for fedtstoffer, da deres energibehov er stort for at vokse tilstrækkeligt. Det er meget svært at måle energiindtaget, som også kan variere over dage. Derfor er det bedst at vurdere udfra barnets vægtstigning og længdeøgning.
Din søn skal frem mod et års alderen nedsættes til ca 500 ml mælk i døgnet incl yoghurt, vælling, mælk, ost osv. Han skal stort set spise som I andre i familien, men tilbydes mange og små måltider i døgnet.
En dagsplan kan se sådan her ud:
Morgen: Grød (Øllebrød/havregrød)
Formiddag: ½ bolle med ost, banan eller anden frugt
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør af forskelligt grønt (rød pebberfrugt, agurk, majs, ærter, advokado osv)
Eftermiddag: Lidt A38 med drys og eft lidt frugt/bær. ½ bolle med smør/ost og frugtstykker.
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt som til frokost (gulerødder, ærter, majs osv). Hvis han har fået lidt grønt før aftensmaden, så behøver du ikke bekymre dig over, hvor meget grønt han spiser til aftenmåltidet.
Aftensmad: Det samme som jer og evt en protion frugtgrød med mælk som dessert eller lidt frugtstykker.
Det er normalt at børns appetit varierer. Det gør din egen også, men det er vigtigt at du tilbyder ham maden og så lader ham spise det han har lyst til.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske