Brev:
Søvnfaser og opvågnen
5. august 2008
Alder:
2 mdr.
Søvnfaser og opvågnen
Kære Helen
Jeg har for nyligt modtaget svar fra dig, tak for de gode og kærlige råd. Jeg har prøvet at lægge Molly hurtigt efter amning og prøvet at ramme de tidspunkter hvor hun ikke sover helt og det har haft en effekt. Hun sover nu 45-60 minutter ad gangen i sin lift :o)
Nu er Molly så hastigt på vej mod de 8 uger. Tingene ændrer sig hurtigt i denne alder og hvor jeg før vurderede at hun havde et MEGET stort behov for tryghed i forbindelse med sovning (det har hun delvist stadig), så tror jeg nu at det også er søvnfaserne der driller i sovesituationen. Indtil hun var omkring 5 uger, sov hun godt og trygt og LÆNGE, når bare hun var i arm. Med længe mener jeg 2,5-4 timer ad gangen. Hyppigst omkring 3 timer.
Sådan er det ikke længere. Molly vågner op og bliver urolig netop efter 45-60 minutters søvn og jeg har en mistanke om, at der er i skiftet af søvnfase, hun ikke formår at sove videre. Det sker uanset om hun ligger i liften, bliver kørt i barnevognen eller ligger på armen. Hun vågner simpelthen op. Og er efterfølgende MEGET svær at få til at sove igen, OGSÅ når vi kører i barnevogn. Det lille pus er slet ikke udhvilet, hvis jeg giver op med at lulle hende til ro og tager hende op, kvitterer hun næsten med det samme, med et inderligt gab. Hun er ikke decideret vrøvlet, men virker mere mat og bare ikke udhvilet.
Vi har en slynge, som jeg i "armperioden" begyndte at bruge ret meget, vi kludrer stadig i det, syntes ofte hun ligger som en sæk kartofler i den, men Molly er generelt yderst tilfreds med at ligge der og hygge sig når hun skal sove og det er kun i slyngen, at hun er istand til at komme igennem søvnfaserne, uden at vågne helt op.....i den tager hun typisk en lur af 3-4 timers varighed og jeg oplever at hun syntes det er MEGET svært at vågne op til dåd igen, i den :o)
MEN....uanset hvor godt et redskab sådan en slynge er, så er det alligevel forholdsvist hårdt at have den på, 4-7 timer om dagen, for at hun kan få en god søvn og derfor går mit spørgsmål på, om der overhovedet er noget at gøre i forbindelse med den opvågnen i søvnfaserne? Jeg har prøvet at stå "på spring" og fange hende inden hun vågner helt op, men syntes ikke rigtig det har hjulpet. Hun er ikke et af de børn der køber en vuggetur frem og tilbage i barnevogn, så nemt skal det ikke være for os :o), så det hjælper heller ikke at putte hende i den efter de 45-60 min og så sove videre der.
Kunne det tænkes at denne opvågnen ændrer sig igen, jeg mener, de første 5 uger havde hun ikke problemer med at komme igennem søvnfaserne, nu er det så pludseligt blevet svært for hende, er det for meget at håbe på, at det også lige pludseligt vil kunne ændre sig?
Jeg ønsker sådan for hende (og mig selv) at hun kunne få en god, lang, sammenhængende søvn, når hun ligger i lift eller barnevogn eller arm og sover om dagen. Når hun skal puttes om aftenen, oplever vi derimod ingen problemer med denne opvågnen, hvis hun vågner er det som regel fordi hun har tabt sutten i indsovningsfasen og hun ligger sig efterfølgende til at sove igen. Sådan har det faktisk altid været...indtil videre :o)
Mit håb er jo, at når hun kan om aftenen og kan i slyngen, så lærer hun det osse, på et tidspunkt om dagen? Hvad tænker du om det?
Hvad kan vi gøre indtil da???
Undskyld brevet blev lidt langt, det er så svært at fatte sig i korthed, når man gerne vil have det hele med.
Ser meget frem til dit svar
Kærlig hilsen
Ania