Svar: Søvnfaser og opvågnen
5. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Ania
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter nogle gange har svært ved at komme fra den ene søvnfase til den anden. Ofte sker der det, at lige der, hvor hun skifter over, så spjætter hun og hendes moro-refleks går igang. Du kender det også fra dig selv, at man lige der, hvor man er ved at falde i søvn, oplever det som at falde. Hele kroppen spjætter og derefter sover vi så videre ... Små børn vågner ofte af dette spjæt, græder og har naturligt svært ved at komme videre i søvnen derefter.
Hvis man svøber barnet i et klæde, altså rigtig svøber hende, hvor hun har armene ind til kroppen og klædet rundt om sig, så hjælper man hende til at holde fysisk sammen på sig selv. Det betyder at når hun spjætter, så bliver moro-refleksen ikke så kraftig og hun har lettere ved at komme videre i søvnen. Derfor er det en rigtig god idé at svøbe hende, når hun skal sove og jeg vil anbefale dig at du ammer hende fra den ene side, skifter hende så hun vågner lidt op til dåd igen, svøber hende og lægger hende til modsatte bryst imens hun er svøbt. Når hun herefter skal puttes, så flytter du hende forsigtigt fra din favn ned i hendes lift og hun er hele tiden svøbt. Sving evt. liften lidt frem og tilbage, holde dine hænder på hende osv. så hun fornemmer at du stadig er der.
Prøv at bruge liften igen, brug den imens hun er svøbt, så hun mærker nærheden omkring sig. Det er en god idé at have kaleche på liften, så hun føler sig omsluttet og liggende i en lille hule ligesom, når hun ligger i slyngen. Når du fornemmer at hun begynder at vågne og bruge sine arme osv. så lægger du dine hænder på hende, så hun får ro ved din berøring og fornemmer tyngden og roen, varmen fra dine hænder og så vugger du hende lidt imens hun ligger ned. Læg en stofble ved hendes ansigt, så hun på den måde er skærmet lidt mere fra verden og mærker nærhed ved ansigtet, ligesom når hun ligger ved brystet.
Det er altså meget et spørgsmål om at hjælpe hende til at finde fysisk ro og på den måde komme videre i søvnen.
At tilbyde hende brystet kan også være en rigtig god idé i en overgang. Du kan derfor også forsøge at lægge dig med hende i jeres seng og blive liggende tæt ved hende og så tilbyde hende brystet når hun bliver urolig og er ved at vågne op og på den måde få hende til at sove videre. Det samme kan du naturligvis gøre selvom hun ligger i liften - man kan nogle gange være nødt til at tage barnet op, stadig svøbt, op til brystet, die et par gange, berolige og så putte igen derefter og hun vil så kunne sove et længere stræk.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske