Svar: Pludren
24. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Uden at gøre jer endnu mere og sandsynligvis unødigt bekymret, så skal man naturligvis altid være opmærksom, når ens barn pludselig holder op med at pludre. Hvis jeres datter har været syp med sine ører, kan det måske være derfor. Væske i mellemøret kan være der længe og det kan for barnet føles som at have vat i ørerne, så alt føles som en hvisken. Det er derfor ikke unormalt at jeres datter efter sygdom ikke pludrer så meget mere, men I skal være opmærksomme på om hun ikke begynder igen.
Børn kan oså godt holde op med at pludre som tidligere, simpelthen fordi de nu koncentrerer sig om noget andet, men igen skal hun gerne begynde.
Sørg for god øjenkontakt og brug jeres mimik til at få hendes interesse. Snak med hende og hvis hun kommer med lidt lyde, så gentag disse, giv hende pause for at svare og prøv igen.
Hvis hun sidder på skødet af jer, kan det være en god idé at tale til hende lidt bagfra, ca 15 cm fra øret. På den måde hører hun bedst og I kan måske få et indtryk af om hørelsen er nedsat i øjeblikket.
Ønsker jer fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske