Svar: Aftenflaskestop
6. august 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer og som om at din dreng trives rigtig godt. Det er helt rigtigt at det vil være en god idé at komme ud af aftenflasken og alternativet kan meget vel være en kop lun mælk og evt. en banan, inden han skal sove samt en godnathistorie. Det vil sige at du i stedet for at sidde med ham og give ham flaske, fortsat skal tilbyde ham lidt mælk af en kop (letmælk) og så give ham nærheden, opmærksomheden osv. ved at læse en historie.
Det kan være en rigtig god idé at tilbyde ham en godnatgrød efter aftensmaden, så du er sikker på at han i hvert fald ikke er sulten og som sagt er banan inden sengetid også altid godt. Der er nogle stoffer i banan, som får barnet til at slappe af og banan og varm mælk ligger godt i maven.
Det vil også være en rigtig god idé at du tager ham med i processen, hvor flaskesutterne er for gamle og ikke længere dur og derfor skal smides ud. Han kender sandsynligvis godt til "slut" - når historien er slut, så klappes bogen sammen og du gestikulerer "slut" med dine hænder, der er ikke mere historie. Det samme når mælkekartonen på bordet er tom - "slut" der er ikke mere mælk, den er tom. Han ved måske også hvor skraldespanden er, det er der man kommer mælkekartonen i når den er slut.
Dette skal du overføre til sutteflasken - flaskesutterne er i stykker, de dur ikke mere, de skal smides ud, det er "slut". Når han efterfølgende måske spørger efter sin flaske, så tag ham med, vis ham at flasken ikke dur, der er ingen flaskesutter, de er slut og tilbyd så et alternativ - lun mælk af kop ...
Nogle vælger også at trappe mængden af vælling ned, så han i stedet for 180ml får 150 i et par dage, derefter 100 ml, så 50 og tilsidst helt kan undvære og faktisk selv begynder at forestrække mælk af kop + godnathistorie frem for flaske.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske