Svar: Vil pludselig ikke have rugbrød
6. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Sussie
Det kan godt være på grund af kindtænderne at din datter foretrækker at spise mad, der ikke skal tygges for meget og derfor hellere spiser pålægget end brødet.
Du kan tilbyde hende lidt andet, lidt blødere og dog fortsat fiberholdigt brød, det vil også være helt fint, hvis hun et par dage får mere pålæg - rester fra aftensmaden, end brød. Det kan være lidt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, pølse, kylling, kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Altså sund og varieret mad som hun normalt vil spise ved siden af sin rugbrød.
Hvis hun i øvrigt spiser fint og det mest er rugbrøddet som ikke har hendes interesse, så er det helt okay. Rugbrød er jo ikke noget man spiser i hele verden, så det er ikke noget hun skal have, hun kan godt få fibre på anden vis ...:o) Sandsynligvis kommer interessen igen, når hun ikke længere har ondt for tænder og når hun har fået en lille pause.
Pas på ikke at presse hende eller at gøre et stort nummer ud af det. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt bliver mere selektiv og ikke spiser så meget som tidligere. Samtidig bliver hun jo mere og mere bevidst om hvordan hun får din fulde opmærksomhed og hvis hun opdager at hun ved at spytte rugbrøddet ud kan blive centrum for middagsbordet, så vil hun naturligvis blive ved. Prøv derfor at tage det helt roligt, giv hende forskellige tilbud så hun kan vælge hvad hun vil spise og giv hende madro. Prøv ikke at fokusere så meget på hvad hun spiser, så længe hun spiser sundt og tilbydes sunde fødevare, men mere at hun spiser:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske