Svar: Virrer med hovedet, taler pludselig ikke så meget mv.
6. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Det er helt normalt at små børn virrer med hovedet. Det gør de ofte når de er trætte og det er en måde at vise træthed på, på samme måde, som de lidt større børn kan gnide sig i øjnene eller på næsen.
Børn kan dog også virre med hovedet, hvis de f.eks. har ondt i ørerne, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer:o)
Med hensyn til at han lige nu ikke pludrer så meget, så kan det sagtens hænge sammen med at han i stedet bruger energi på at udvikle sig motorisk. Det er ofte sådan at børn i perioder udvikler det verbale mere end det motoriske og omvendt. Modsat, hvis han helt holder op med at pludre, så skal hans ører naturligvis tjekkes, men som sagt - se lige tiden an og se om ikke det handler om han han lige nu bruger sine ressourcer andet sted.
Med hensyn til at sidde og holde hovedet selv, så trænes han bedst ved at blive lagt på maven. Når han ligger i maveleje, så skal han løfte hovedet og overkroppen fra gulvet og træner derved både hals, nakke og rygmuskler. Det er altså vigtigt at I lægger ham så meget på maven som muligt, da det er fra liggende stilling at han bliver stærk nok til at sidde.
Det vil være rigtig godt at holde en pause fra skråstol og lignende, fordi han der styrker forsiden af sin krop - de forreste halsmuskler og mavemuskler, når han vipper for at bevæge sig lidt - bagsiden styrkes ikke og det er det han har behov for nu.
Du kan på nuværende tidspunkt ikke beregne hvor høj din dreng bliver som voksen og generelt er det svært at spå om drenge. Det er jo tit sådan at drengene er meget lave i de yngste skoleklasser, men når de så kommer i puberteten så sker der en vækstspurt, så de faktisk ender med at blive meget høje ...
Måske kan du du se din kærestes papirer fra han var lille og blev undersøgt at sundhedsplejersken. Hvis jeres dreng ligner sin far, så vil han måske ligne allerede der ...
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske