Svar: Spiser næsten intet og vil ikke sove selv
6. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Carolines mor
Jeg tror du har fuldstændig ret i at Carolines indtag af mad påvirkes af hendes indtag af mælk. Det er i forhold til hendes alder relevant at amme 1-2 gange dagligt og du ammer betydeligt mere end dette, når amningen natten igennem hver gang hun vågner også tælles med.
Jeg kan sagtens forstå at du gerne vil bibeholde amning lidt endnu og det er helt fint. Det er også helt naturligt og dejligt at hun er så glad for brystet som hun er og derfor skal hun heller ikke forhindres i at amme, men det er en balance, fordi hendes mælkeindtag ødelægger hendes øvrige indtag af mad og hun har en alder nu, hvor hun har behov for andet og mere end mælk.
Jeg kan godt forstå at du ikke vil bruge "godnat og sov godt", men jeg synes det er fint at din mand har sagt at han gerne vil hjælpe og gerne vil gøre en indsats for bedre sovevaner. Jeg synes derfor det vil være rigtig godt, hvis I kunne lave en aftale om at du ammer om aftenen inden hun puttes og hvis hun så derudover har behov for amning, så får hun ikke det. Det er nemlig ikke amningen hun behøver, det er den tryghed, nærhed, fysiske kontakt osv. som amningen giver og den kan far ligeså godt give som mor.
Det vil naturligvis betyde at hun bliver frustreret og ked af det og derfor skal man heller ikke gå fra hende efter godnat og sov godt principperne, men i stedet lade far putte med hende, vugge hende lidt, lægge sig ved siden af hende osv. for at hun kan sove. Jeg vil derfor foreslå jer at far i en periode flytter en madras ind på hendes værelse og putte med hende der og mor holder sig i soveværelset. Er jeres datter tørstig om natten kan hun få vand, men ikke mad. Tidlig morgen må I så stå op og starte dagen med en gang grød...
En aldersvarende dagsplan til en pige på snart et år ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, evt. lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning/mælk
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - sildepostej, makrel, tun, rognguf og lignende. Kogte ærter, majs, gulerod osv. Du må gerne supplere op med et glas grøntsagsmos svarende til hendes alder 11-12 måneder, så du er sikker på at hun får noget mad. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning/mælk
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med lidt rugbrødsdrys, müsli, frugtmos, eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Tilbyd hende gerne både hjemme lavet mad og mad fra glas, da hun er glad for dette. Sødmælk eller vand af kop.
Tilbyd evt. en portion frugtgrød med sødmælk til dessert eller indfør evt. en portion grød som godnatgrød, så I er helt sikre på at hun ikke er sulten.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning x 1 her, inden du selv går i seng og alt efter, hvordan hun har det om aftenen, kun for at du med god samvittighed kan sige at så behøver hun i hvert fald ikke mere mælk ... det er altså mest for din skyld:o)
Med hensyn til mad på glas, så må du gerne give hende dette. Der findes rigtig mange gode retter og ernæringsmæssigt er de fint sammensat og de industrielle retter giver mulighed for at tilbyde barnet mere varieret kost end hun måske selv ville få.
Så jeg anbefaler altså at I lærer jeres datter at sove uden at få bryst hele tiden, fordi det alt andet lige må påvirke både hendes madindtag og søvn. Jeg anbefaler ikke at I starter med at lære hende at sove alene, men i stedet tilbyder hende far som alternativ til mors bryst, så hun stadig får sin nærhed og tryghed dækket.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske