Brev:
Personlighed
6. august 2008
Alder:
9 mdr.
Personlighed
Hej,
Jeg skriver i håb om svar på mine bekymringer. Min dejlige datter er lige blevet 9 mdr., og jeg synes hun begynder at udvise et lidt vildsomt temperament.
Det startede for en lille måned siden, hvor hun begyndte at kaste hovedet tilbage og skrige voldsomt (hysterisk), når jeg f.eks. skulle vaske hende om munden efter mad. Min kæreste og jeg har talt meget om, hvordan vi skal håndtere disse situationer og er enige om at udvise ro og ikke lade hende styre tingene. Vi fortæller hende kærligt, at nu skal du lige det her, og så er der vel ikke andet at gøre????
Temperamentet viser sig selvfølgelig oftes, når hun er træt, men det tager virkelig mere og mere til og det bekymrer mig meget...
Hun er ydermere begyndt at falde dårligt i søvn. Vi har altid begge kunne putte hende, og der har aldrig været problemer med at få hende til at falde til ro, men de sidste 5 dage har hun været rigtig ked af det og kaster sig fra side til side og græder, når hun skal sove. Vi er gået fra en gennesnits-putte-tid på MAX 15 min. til næsten en time, og det gælder hele dagen. Det er super hårdt, og jeg har ærlig talt ret ondt af hende, hvad tror du det skyldes???
Jeg synes også, hun dingler meget med sit hoved, og det ser lidt mærkeligt ud. Hun beklager sig også en del, og det er ofte i forbindelse med leg på gulvet, hvor hun aldrig ligger alene (det vil hun simpelthen ikke).
Hun kan dog ikke kravle endnu og har først lige lært at sidde, men stadig med en os eller en pude som underlag. Hun er også en ret nervøs pige, som virker meget usikker på verden, hun er nysgerrig, men også bange. Hun vil ikke sidde hos andre end mor og far (ikke engang efter en uge i samme hus som bedsteforældre i sommerferien), hun vil opleve verden i sikre hænder. Hun har aldrig ville sidde hos andre!
Hvordan kan jeg bedst hjælpe min datter med disse følelser, og er det normalt, at et teperament kan vise sig så tidligt som i 8 måneders alderen? Er det okay at hun er bange - er der noget at gøre ved det??
Det skal siges, at vi har en dejlig datter, som ellers udvikler sig "efter bogen". Hun spiser, sover og virker glad.:-)
Dette er dog ved at blive en stor bekymring, og jeg er bange for, om der er noget, som jeg ikke ser...
Venlig hilsen
Gitte