Brev:
Problemer med middagssøvn
6. august 2008
Alder:
3 mdr.
Problemer med middagssøvn
Hej
Jeg har tidligere skrevet til dig fordi min søn på 3,5 måneder har problemer med at sove i dagtimerne.
Det er svært at få ham til at sove, og når han endelig falder i søvn, sover han sjælden længe af gangen.
Du har foreslået at han måske ikke får nok at spise og at jeg giver ham flaske i tillæg til amningen. Det er han dog overhovedet ikke interesseret i. Tit gider han ikke engang spise af mere end et bryst. Hvis jeg tilbyder ham det andet, vender han sig bare væk. Så jeg tvivler på, at det er manglende mad der er årsagen til søvnproblemet. Han er en god og tyk dreng, og har sprunget flere vækstkurve over.
Nogle gange når han vågner efter en kort middagssøvn er han i strålende humør. Men hvis han ikke har sovet 'længe nok', bliver han dog hurtig træt igen. Hvordan skal jeg reagere når han vågner for tidlig og virker glad. Skal jeg prøve at få ham til at sove igen? Lade ham ligge alene og se om han falder i søvn igen? Tage ham op? Hvis jeg tager ham op, skal jeg så putte ham igen så snart nye træthedstegn viser sig (som regel efter en halv times tid mod to timer hvis han har sovet godt og længe)?
Har du nogle tip tid hvad jeg skal gøre hvis han vågner og tydelig er fortsat træt? Jeg synes jeg har prøvet 'alt', men han falder sjælden i søvn igen.
Har du nogen idé om hvorfor han vågner før han er udhvilet?
Jeg vil også lige høre, om du synes det er en god idé at indføre et middagssøvn-rituale? Har du eventuelt et forslag til hvad det kan være? Og hvor lang tid bør det tage? Han sover tit i barnevogn.
Om aftenen bliver han skiftet i dæmpet belysning, vasket med klud, får d-dråber og kommer i pyjamas. Derefter trækker vi gardiner for og gør soveværelset mørkt og han ammes. Nogle gange falder han i søvn ved brystet, andre gange falder han først i søvn efter jeg har lagt ham i hans seng. Nogle gange skal han dog lige op igen og ammes lidt ekstra før han falder til ro.