Svar: Problemer med middagssøvn
6. august 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Med den alder din dreng har nu, så skal du regne med at han har brug for at sove 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen.
Sammenlagt vil hans dagslure måske vare 5 timer og om natten vil han sove ca 10 timer (naturligvis afbrudt af mælk) og hans samledes søvnbehov vil således være ca 15 timer i døgnet. Det er ofte sådan at børn netop i 3-4 måneders alderen begynder at sove kortere lure i løbet af dagen og have længere vågentid imellem. Det er derfor helt naturligt at din dreng nogle gange vågner op efter en forholdsvis kort lur og der er frisk og i vigør, parat til at lege, opleve verden, bruge sig selv.
Du skal derfor se det som noget helt naturligt at han sover kortvarigt og har brug for længere vågentid imellem sine lure og du skal være opmærksom på ikke at forvente at han sover alt for meget eller at han skal puttes for hurtigt ... :o)
Det er rigtig godt at putte ham i barnevognen og et putteritual er de almindelige ting du gør: Starte med at amme ham, skifte hans ble, amme ham igen, putte ham med en sut og en sutteklud, lægge ham i liften/barnevognen og lulle ham til ro. Der er ikke noget fancy omkring putteritualet, bare være rolig i dine bevægelser, dine lyde "sååå" elller "sshhh", sørg for at han er ammet og har fået mælk og put ham så med en klud, sut eller lignende ved ansigtet, vug ham lidt, tril ham lidt, hvad der nu er behov for.
Giv ham bad i løbet af dagen eller om aftenen. Pas på med en våd klud i ansigtet inden sengetid - det vågner man af, så det er bedre om morgenen :o) Et bad kan være godt fordi han i badet bruger sin krop, bruger sig selv fysisk og får en afslappet velvære efterfølgende ...
Hvis du oplever at han nogle gange vågner for tidligt, altså inden han har fået sovet det han har behov for, så er det sandsynligvis fordi han er blevet forstyrret i sin søvn. Det kan være en bil, en motor eller lignende høj lyd der har vækket ham. Det kan også være en drøm der påvirker ham og gør at han vågner op og græder. Her vil det naturligvis være hensigtsmæssigt at han hjælpes til at sove videre, at du triller lidt med vognen, tager ham op og ammer ham kortvarigt, kærtegner ham og putter ham igen.
Helt små børn skifter søvnfase mellem 30-60 minutter og hvis du ved at han har tendens til at vågne op, når han skifter søvnfase, så vil det være en god idé at du holder dig i nærheden, parat til at vugge vognen lidt eller kærtegne ham blidt, holde hånden på hans krop osv. så hun får ham videre i søvnen inden han vågner helt op.
Det er rigtig dejligt at du fornemmer at have godt med mælk og det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise fra begge bryster med en amning imellem. Vil han ikke det, så er det fint og helt okay, men det er et godt tilbud at give ham, så du er sikker på at det ikke er på grund af tørst at han vågner efter kort tid:o)
Børn skifter søvnfaser hurtigere end voksne, men netop i 3 måneders alderen begynder børn at have flere af de samme søvnfaser som vi voksne har - de kommer dog hurtigere igennem dem.
Normalt når man taler om powernap, så betyder det en lur på ca 20 minutter (fra man falder i søvn). På den tid når vores krop at koble helt fra og vi opnår simpelthen at få fornyet energi - den samme energi, som 1½ times søvn normalt kan give. Det er dog vigtigt at man ved bevidst brug af powernapping ikke sover mere end de 20 minutter fordi der så er risiko for at man kommer ned i den dybere søvn. Det vil ikke få os til at føle os udhvilet, men vil derimod få os til at føle os mere trætte end før.
Børn kan også have behov for at powernappe og vil derfor nogle gange sove meget kortvarigt. Men med den alder din dreng har vil han måske godt kunne nå igennem sine søvnfaser på kun 45 minutter - der sover han faktisk og derfor oplever du også at det nogle gange er svært at få ham til at sove videre. Andre gange kan det dog godt lykkes og som sagt er det helt okay at du forsøger en gang imellem at se om ikke du kan få ham til at sove et lidt længere stræk.
Søvnrytme er ikke noget vi fødes med eller har. Vi fødes med en søvncenter i hjernen men man kan sige at det er lidt umodent og påvirkes af forskelligt ting i takt med at vi bliver ældre. Det er derfor at små børn har behov for hjælp til nogle gange at falde i søvn, behov for hjælp til at koble fra, blive skærmet, lukke verden ude. At ligge lidt mørkt, at få fjernet de stimuli der aktiverer os, er vigtigt for at søvncenteret bliver aktiveret og barnet lærer at sove.
I takt med at din dreng bliver ældre, får skemad osv. vil det blive lettere at følge en fast rytme for dagen. Skemaden gives på samme tidspunkter og det samme gælder så amning og søvn. Jeg håber indtil videre at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej og i hvert fald gør dig lidt klogere på søvn og på din dreng:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske