Svar: Ingen søvn om dagen - 3 mdr.
24. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære APLV
Nu er det jo meget sævrt for mig at vurdere, hvad der sker lige netop i jeres situation. Men der er flere ting der kangøre sig gældende.
For det første kan det godt være at Laura, selvom hun har været vandt til skinnen, nu reagerer på den, simpelthen fordi den forhindrer hende i at bevæge sig helt som hun gerne vil.
Det kan også være at hun efterhånden er ved at være så stor, at hun har behov for lidt mere mad. Ved at græde og være mere vågne bliver hun lagt mere til brystet og ved at blive lagt mere til, får hun stimuleret til mere mælk.
Samtidig gør hendes alder også at hun stille og roligt bliver mere bevidst om tingene/omgivelserne omkring hende. Hun begynder at følge jer med øjnene og bliver mere og mere bevidst om at I er der eller at I ikke er der.
Hendes gråd bliver også mere og mere nuanceret og det bliver lettere fro jer at tyde om hun græder fordi hun gerne vil tages op, om hun er utryg, om hun er sulten, om hun skal skiftes osv. Hun begynder også at pludre og bliver bedre og bedre til at føre pludresamtaler og har behov for kontakt på en anden måde end tidligere.
Da hun trodsalt ikke er ældre end hun er, så tror jeg bestemt ikke der sker noget ved hendes sovevaner, ved at I kører hende en tur i barnevognen, når hun skal sove. Man kan godt skabe nogle gode rutiner for barnet i en alder af 2 mdr, men at lære barnet at sove på faste tider osv. er stadig for tidligt. Et eller andet sted er det fortsat hendes rytme der gælder. Det betyder ikke at man ikke skal prøve at skabe gode rutiner og dermed trygge rammer for barnet, men man kan ikke sætte et barn ind i en skema.
Jeg tror derfor umiddelbart at I skal lade tiden arbejde for jer og fortsat give hende den tryghed hun har behov for. Evt. se om I kan få hende til at spise lidt hyppigere, så I er sikre på at hun ikke vågner fordi hun er sulten.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske