Svar: Hvor meget mme
7. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Lisa
Det lyder helt relevant med 3 flasker dagligt, svarende til ca 600ml mme, til en pige på 8 måneder. Hun bør ikke få hverken mere eller mindre, i stedet er det vigtigt at hun tilbydes mere og mere rigtig mad.
Det vil herefter være fint hvis du omkring 10 måneders alderen kunne skære ned til 2 flasker dagligt (400ml) som vil sikre hendes jernbehov indtil hun er 1 år. Hun bør således fortsætte med mme indtil hun er 1 år, herefter kan hun overgå fuldt til komælk.
Jeg synes du skal prøve at tilbyde din datter lidt flere mellemmåltider i løbet af dagen og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en lille times tid
Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf og lignende. Rester fra aftensmaden - ris med sovs, pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Du kan også supplere hende med en portion grøntsagsmos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30 med en flaske mme
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt eller bær. Vand af kop.
Aften 18: familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Fortsat mad der er moset og så ved siden af også mad i stykker. Hun må få det hele og retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, boller i karry osv. er ofte gode retter til børn, vand af kop
Puttes til natten med en flaske kl ca 20
Man kan overveje om man i stedet for flaske inden middagslur skal tilbyde flaske sen aften, for at give plads til lidt mere rigtig mad. Det lyder dog umiddelbart som om at det fungerer fint som det er nu og det er dejligt at din datter sover igennem. Forsøg derfor at bibeholde dette og så kan du omkring 10 måneders alderen fjerne flasken inden middagslur og så bibeholde tidlig morgen og aften flasken indtil hun er 12 måneder, hvorefter flaskerne helt kan stoppes:o)
Kan hun på nuværende tidspunkt kun spise frugt om eftermiddagen så er det helt fint. Det vil så sikkert ændre sig i takt med at hun bliver ældre og flasken inden middagslur forsvinder.
Det vil være fint at have en rytme med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur og det er selvfølgelig helt okay at være lidt fleksibel omkring varigheden af disse, så længe I alle trives med det. Hun sover jo godt om dagen og lyder således til at være god til at selvregulere:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske